Fokusgrupper er blevet normen på Borgen

FOKUSGRUPPER: Efter Enhedslisten er kommet med på vognen, er Dansk Folkeparti det eneste parti på Christiansborg, der ikke bruger fokusgrupper. En ekspert forventer, at brugen af fokusgrupper vil boome yderligere.
Brugen af fokusgrupper er udbredt blandt folketingets partier. I Enhedslisten bruges fokusgrupperne blandt andet til at forstå effekten af kampagnemateriale.
Brugen af fokusgrupper er udbredt blandt folketingets partier. I Enhedslisten bruges fokusgrupperne blandt andet til at forstå effekten af kampagnemateriale.Foto: Rasmus Nielsen/Altinget.dk
Jens A. AndersenErik Holstein

Brug af fokusgrupper er ikke lige dét, man først forbinder med den græsrodsorienterede Enhedsliste, men noget måtte gøres.

Partiet havde potentiale til meget mere, men var dårlig til at samle potentielle vælgere op. Ved sidste valg var partiet derfor meget tæt på at ende under spærregrænsen, og man har nu forsøgt at skærpe den politiske kommunikation blandt andet med hjælp fra fokusgrupper.

"Når vi i meningsmålingerne kan aflæse, at helt op til 10 procent af vælgerne overvejer at stemme på os, men undlader at gøre det, må vi forsøge at afkode, hvorfor det er tilfældet. Dette gør vi bl.a. med fokusgrupper, men også ved at trække på vores store bagland af frivillige, der bl.a. tæller sociologer," siger Pelle Dragsted, pressemedarbejder hos Enhedslisten.

Men det lille parti har ikke forvandlet sig til grumme populister, forsikrer Dragsted. Fokusgrupperne bliver mest af alt brugt til at teste slogans og umiddelbare indtryk af f.eks. valgkampsmateriale blandt potentielle vælgere. Der er altså stadig et stykke vej til den udskældte "designerpolitik".

Fakta
Enhedslisten: Begyndte i kølvandet på valget i 2007 at anvende fokusgrupper.

SF: Fokusgrupper anvendt siden formandsskiftet i 2005.

Socialdemokraterne: Benyttede for første gang fokusgrupper i kølvandet på valget i 1998.

Radikale Venstre: Var det parti som introducerede meningsmålinger og andre værktøjer fra reklamebranchen i dansk politik tilbage i 1960'erne.

Konservative: Blev inspireret af Thatchers brug af meningsmålinger i 1970erne, og var blandt de første til professionelt at benytte fokusgrupper tilbage i 1994.

Venstre: Stod med Claus Hjort Frederiksen ved roret for det store boom i brugen af meningsmålinger og andre vælgerundersøgelser i udarbejdelsen af den politiske kommunikation. Allerede i 1990'erne brugte partiet dog ind i mellem fokusgrupper, og i dag benytter de sig af muligheden "efter behov".

Dansk Folkeparti: Bruger ikke og har aldrig brugt fokusgrupper.


Kilde: Partiernes presseafdelinger og sekretariater

Samtalegrupper blev til fokusgrupper
Med indlemmelsen af Enhedslisten blandt partier, der åbent taler om at benytte fokusgrupper, får man indtryk af, at det nærmest bliver betragtet som uprofessionelt ikke at gøre det.

I dansk sammenhæng er man dog stadig langtfra så professionaliserede som hos de store partier i udlandet. Primært fordi partierne har helt andre budgetter end de store partier i eksempelvis England.

Tidligere lavede man undersøgelserne lidt i blinde, mens man i dag er blevet langt bedre til faktisk at anvende den information, som man får ind ad den vej.

Alexander Tolstrup
Kampagnekonsulent hos Konservative

Desuden møder man, ifølge ekspert i politisk marketing Sigge Winther Nielsen, særligt på venstrefløjen stadig en intuitiv modstand mod brugen af fokusgrupper og vælgerundersøgelser generelt. Sådan forholder det sig i hvert fald blandt partimedlemmer og mindre centrale folketingsmedlemmer. Men går man op i partikontorerne, så er de alle lige så "hardcore", som hos Venstre og Konservative, siger Winther Nielsen.

Modsat hvad de fleste forestiller sig, så blev fokusgrupper første gang taget i brug af politiske partier og først siden hen overtaget af private virksomheder til brug i forskellige marketingsformål. Det var især britiske Labour, som i 1930'erne udviklede metoden, der dengang blev kaldt "samtalegrupper", fortæller Sigge Winther Nielsen.

Slagvarer frem på hylderne
Der er dog sket en udvikling de senere år. Partierne er blevet mere målrettede i brugen af undersøgelserne. Hvor man før blot foretog helt simple meningsmålinger, bliver der i dag lavet mere målrettede undersøgelser, der i langt højere omfang kan hjælpe partierne til at vide, "hvilke varer som skal frem på hylderne", som Pelle Dragsted fra Enhedslisten formulerer det.

Kampagnekonsulent Alexander Tolstrup fra Konservative er helt enig:

"Tidligere lavede man undersøgelserne lidt i blinde, mens man i dag er blevet langt bedre til faktisk at anvende den information, som man får ind ad den vej," siger Tolstrup.

Han understreger samtidig, at der er en klar forskel mellem at rette sin politik ind efter resultaterne af fokusgrupper, og så at bruge fokusgrupperne til at gøre den politiske kommunikation skarpere.

"I bund og grund tror jeg, at de fleste iagttagere af politik har et ganske godt billede af, hvilke partier der lader sig påvirke meget af fokusgrupper, og hvilke der ikke gør."

Dokumentation
Blå Bjarne
I bogen "Hvem vinder valget" fra 2007 beskriver tidligere partisekretær hos Socialdemokraterne, Jens Christiansen, hvordan man i partiet brugte al den strategiske kraft på at genvinde de såkaldte "Blå Socialdemokrater". Et vælgersegment, som havde stemt på Venstre ved valgene i 2001 og 2005, og Socialdemokraterne var yderst opsatte på at vinde tilbage. Til formålet opfandt man vælgerprofilen "Blå Bjarne" - en faglært arbejder, der bor i parcelhus og bekymrer sig om sin offentligt ansatte kone og sin Ford Mondeo.

Man havde gennem ekstensive vælgerundersøgelser fundet frem til, at der lå en stort stemmepotentiale i at appellere til Bjarne. Han var nemlig prototypen på de "blå", der angiveligt skulle udgøre 6-8 procent af de potentielle socialdemokratiske vælgere. Disse vælgere var, havde man fundet ud af, egentlig sikre i deres socialdemokratiske grundholdninger, men var i 00'erne begyndt at stemme på Venstre. Med fatale følger for Socialdemokraterne.

Derfor iværksatte man blandt strategerne på borgen, Jens Christiansen inklusive, en strategi, der skulle vinde disse vælgere tilbage og derved genvinde regeringsmagten.

Bjarne og de blå Socialdemokrater skulle tilbage i folden. Derfor rettede man i partitoppen fokus mod det som fyldte noget i Bjarnes verdensbillede. Han var bl.a. meget optaget af at have en velfungerende offentlig sektor, som han anså Anders Fogh Rasmussen som garant for. Han mente samtidig også at skatten var høj nok og at indvandringen havde nået et rigeligt omfang, uden dog at være særligt passioneret om nogen af delene.

En betingelse for at få de blå socialdemokrater tilbage var dog, at der skete en troværdig ændring af partiets politiske profil. Det skete ikke i 2005 og ikke i tilstrækkelig troværdig grad i 2007. Først i løbet af det sidste år er det igen lykkedes Socialdemokraterne at opsamle nogle af de frafaldne vælgere.


Altinget logoChristiansborg
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget christiansborg kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Christiansborg

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024