Forbrugerrådet og Finansforbundet: Prisen på kviklån skal være tydeligere
DEBAT: Forbrugerne skal have ret til rådgivning, før de tager et kviklån, og det fulde tilbagebetalingsbeløb skal fremgå klart og tydeligt i kroner og øre, skriver Vagn Jelsøe og Michael Budolfsen.
Lise-Lotte Skjoldan
FagdebatredaktørAf Vagn Jelsøe og Michael Budolfsen
Hhv. vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk og næstformand for Finansforbundet
De hurtige lån, der kan indfri drømmen om en ny jakke, en rejse eller et nyt tv, er i foruroligende vækst, og alene fra 2016 til 2018 skete en fordobling af antal indgåede lån. Lånemulighederne er mange, de er nemme til at gå til, og regningen kommer jo først senere. Men den kommer – og hvad den egentlig indeholder er alt for uklart for alt for mange.
Ugennemsigtige lån uden ordentlig rådgivning og kreditvurdering og til fuldstændig ublu priser koster forbrugerne dyrt i det lange løb, og derfor er det også på høje tid, at politiske forhandlinger om opstramningerne på det hastigt voksende kviklånsmarked er kommet i gang.
Der er nemlig brug for at dæmme op for problemet, og det kræver, at vi sætter ind de rigtige steder. Det kræver et loft over ÅOP, men også bedre information, transparens og oplysning til forbrugerne, hvis vi skal skabe et sundere og mere gennemsigtigt marked.
Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Debatindlæg kan sendes til [email protected]
Ret til rådgivning
Kviklånsforhandlingerne har hidtil og udadtil handlet om konkret et loft over de årlige omkostninger i procent – altså ÅOP, som erhvervsminister Simon Kollerup (S) også bar med ind til forhandlingerne.
Det er et fornuftigt og håndterbart greb, der giver forbrugerne et klarere overblik over, hvor dyr en regning, der skal betales i sidste ende, og hvor høje omkostningerne kan blive per år.
Oplysningskravene i kreditaftaleloven sikrer simpelthen ikke forbrugerne i tilstrækkelig grad.
Vagn Jelsøe og Michael Budolfsen
Hhv. vicedirektør i Forbrugerrådet Tænk og næstformand for Finansforbundet
Men en fornuftig og effektiv regulering omkring markedet for kviklån kræver mere:
Forbrugerne skal blandt andet have ret til rådgivning, så de er sikre på, at livremmen kan holde, og at aftalen indgås på et oplyst grundlag. Oplysningskravene i kreditaftaleloven sikrer simpelthen ikke forbrugerne i tilstrækkelig grad.
Tilbagebetalingsbeløb skal fremgå
Det skal også være umisforståeligt klart og tydeligt, hvad lånet koster i kroner og øre for den enkelte. Kortene skal på bordet fra starten – og mere tydeligt, end det er tilfældet i dag: Det fulde tilbagebetalingsbeløb skal fremgå klart og tydeligt i kroner og øre i processen inden indgåelse af aftalen, så det er umuligt at overse lånets reelle pris i sidste ende.
Og så skal der ses nærmere på den aggressive markedsføring af lånetilbuddene: Der bør stilles skrappere krav til reklamerne for kviklån, og som absolut minimum bør der være krav til præcis og tydelig angivelse netop ÅOP og nominelt tilbagebetalingsbeløb. Altså hvad lånet koster.
Vi ønsker ikke at forbyde bestemte lånetyper. Alle kan for eksempel få brug for et forbrugslån. Men vi har brug for et rimeligt, fornuftigt og gennemsigtigt marked, hvor forbrugerne får klar besked – også om den regning, der skal betales i sidste ende.