Kjellberg: Derfor lavede vi ikke en model, hvor kommunerne fik flere sundhedsopgaver
Vi afslutter sæsonen med at diskutere grænserne for Novos magt, aktiv dødshjælp og strukturkommissionens anbefalinger. En KL-direktør, et kommissionmedlem og en lægeformand er i studiet.
Ole Nikolaj Møbjerg Toft
Journalist - sundhedspolitisk analytikerHvordan kan Lægeforeningen være så stærkt imod aktiv dødshjælp, når deres hollandske kollegaer i mange år har omfavnet en ordning, der tillader stadig flere patientgrupper at få hjælp til at dø?
Så vi i foråret grænserne for Novos magt over myndighedernes medicinpolitik?
Det vender vi i den sidste udgave af Politisk Stuegang inden ferien.
Sundhedsstrukturkommissionens anbefalinger og kritikken af dem er udsendelsens tredje tema.
Og så svarer gæsterne også på nogle af de spørgsmål, som de trofaste lyttere har stillet via Linkedin og X.
Gæster i udsendelsen:
- Jakob Kjellberg, professor hos Vive og medlem af Sundhedsstrukturkommissionen
- Camilla Rathcke, formand for Lægeforeningen, tidligere centerdirektør i Sundhedsstyrelsen
- Christian Harsløf, KL’s direktør for sundhed, ældre, social og digitalisering
Det siger gæsterne blandt andet:
Christian Harsløf:
KL-direktøren er skuffet over, at kommissionen kun lancerer modeller, der fratager kommunernes opgaver eller lægger op til status quo.
"Sundhedsstrukturkommissionen kommer op med samme model i tre forklædninger. Det synes jeg i virkeligheden er udtryk for - hvis jeg må være lidt grov - en form for intellektuel armod.”
Harsløf mener kommissionen og en del sundhedsaktører tager fejl i deres forsvar af at samle sundhedsopgaverne.
”Jakob og Camilla opererer i min optik med to forestillinger. Punkt et, at man kan indrette hele den offentlige sektor uden snitflader. Punkt to, at indrette den offentlige sektor ud fra sundhedsvæsenets behov. Og det kan man ikke. Man er nødt til at have et helhedsperspektiv på det her."
Jakob Kjellberg:
Om hvorfor kommissionen ikke er kommet med en model, hvor kommunerne overtager opgaver:
"Det er omkring ti kommuner, der har muskler til at kunne løfte en hel masse opgaver. Men vi ser altså omkring 30 kommuner, der er meget, meget små, og som allerede slås med at løfte tingene i dag. Og det er jo sådan en ubalance, man fik lavet med kommunalreformen i 2007."
Om myndighedernes vurdering af adgangen til medicintilskud til Novos diabtesmedicin, Ozempic:
"Novo har jo fået en ret hård behandling. Så jeg mener simpelthen, det er ubegrundet at påstå, at Novo Nordisk får særbehandling i Danmark (angående medicintilskud, red.). Der er heller ikke noget empiri, der understøtter det."
Camilla Rathcke:
Om at flytte en strørre del af sundheds- og ældreområdet fra kommunerne:
"Der kommer jo til at være masser af snitflader, uanset hvad vi gør. Og det lyder også næsten som om, hvis vi (KL og Danske Regioner, red.) bare aftaler det hele med hinanden, så bliver verden god i morgen. Det har jo bare vist sig de sidste 10 år, at sådan fungerer verden ikke. Det er også derfor, vi har en Sundhedsstrukturkommission."
Hvor tror Camilla Rathcke reform-forhandlingerne ender i efteråret:
"I virkeligheden er model fire (at politikerne vælger en anden model end kommissiond tre) nok den mest sandsynlige. For mig at se bliver balancen nemlig i, hvor mange regioner man fornuftigt kan forsvare at have, afhængig af hvor mange kommunale opgaver, man samler."