Kommuner og småøer efterlyser hjælp fra staten til grøn omstilling af færgedriften

Staten bør være mere aktiv og hjælpe til økonomisk, hvis færgedriften skal være grøn, mener både kommunerne og småøerne. Ansvaret og styringen af driften skal dog blive på lokale hænder, lyder det.

I flere kommuner står færgerne for op mod en tredjedel af drivhusgasudledningerne.
I flere kommuner står færgerne for op mod en tredjedel af drivhusgasudledningerne.Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix
Andreas Arp

Der er behov for mere økonomisk hjælp fra staten, hvis den grønne omstilling af de danske færger for alvor skal op i tempo.

Sådan lød budskabet fra en række aktører på en høring i Folketingets udvalg for landdistrikter og øer onsdag.

Det bør være en statslig opgave at finansiere den grønne omstilling af færgerne.

Kirsten Sydendal
Formand, Sammenslutningen af Danske Småøer

Hovedparten af færgerne sejler i dag på diesel og står derfor også for en stor del af mange kommuners drivhusgasudledninger. Når mange af fartøjerne bliver ældre, kan det derfor være en mulighed at udskifte dem med færger, der kan sejle på el eller alternative, grønne brændsler.

Staten har indtil nu bevilliget midler på i alt 285 millioner kroner til dette formål gennem en række grønne puljer.

”Det er mange penge, men vi må også konstatere, at det (…) ikke er helt nok. Det er langt fra alle færgeruter, der har fået støtte til omstilling. Så behovet for hjælp er stort, og flere puljemidler vil derfor bestemt være velkomne,” lød det fra chefkonsulent i Kommunernes Landsforening Nete Herskind.

Samme budskab lød fra Færgesekretariatet.

”Vi har brug for statslig assistance. Der er noget, der hedder inflation, og der er også noget, der hedder materialepriser. Der er flere færger, der skal skiftes ud, så der ligger en stor udfordring foran os her,” sagde sekretariatsleder Jan Fritz Hansen.

Key points
  • Municipalities and small islands in Denmark are urging the government to provide more financial assistance for the green transition of ferry operations. While the state has allocated 285 million Danish kroner through various green funds, stakeholders argue that it is insufficient to support the transition comprehensively.
  • The majority of current ferries operate on diesel, contributing significantly to greenhouse gas emissions in many municipalities. Aging vessels provide an opportunity for replacement with electric or alternative fuel-powered ferries, but the financial and technological challenges are substantial.
  • Various stakeholders, including the Association of Danish Small Islands, propose the creation of a national "Green Ferry Fund" to finance the green transition. The fund would be tasked with securing EU funding, and while the financial responsibility lies with the state, local municipalities would continue to manage the operational aspects of ferry services.

The summary was made with assistance from artificial intelligence.
 

 

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024