Med en rød buzzer-knap kickstartede Ursula von der Leyen skibsfartens grønne omstilling: "I vender en generationskamp til en verdensstrategi"
Den maritime sektor har fået sit første metanol-drevet containerskib. Laura Mærsk blev torsdag døbt ved Esplanaden i Købehavn. EU tog telefonen, da rederierne ringede, sagde skibets gudmor og EU-kommissionsformand Ursula von der Leyen i sin tale. Næste skridt er en CO2-afgift, mener Mærsk.
Jonas Wiinblad Overgaard
JournalistEn champagneflaske hæftet på en lang snor blev smadret mod det mærsk-blå containerskib, da EU-Kommissionens formand, Ursula von der Leyen, trykkede på en rød buzzer-knap.
Det kunne ikke gå galt, flasken skulle nok gå i stykker.
Mens du sejler på verdens have, lad din rejse være rolig, dine opgaver succesfulde. Jeg ønsker dig god fart.
Ursula von der Leyen
EU-Kommissionsformand
Et hvidt banner blev revet væk, og navnet på Mærsks nye skib kom til syne. Laura Mærsk.
"Mens du sejler på verdens have, lad din rejse være rolig, dine opgaver succesfulde. Jeg ønsker dig god fart," sagde Ursula von der Leyen, inden hun trykkede på den røde knap.
Altinget var mødt op på Esplanaden i København for at følge dåben af det nye skib, der, som det første af sin slags i verden, kan sejle på grøn metanol. Inden 2030 er det Mærsks plan, at 24 lignende skal søsættes.
Den globale skibsfart står i dag for cirka to til tre procent af de globale drivhusgasudledninger, og målet med projektet er dermed at tage de første skridt mod shippingbranchens nye ambition om at være klimaneutrale omkring 2050.
Alt tyder på, at det bliver en opgave ud over det sædvanlige.
I sin tale bemærkede Ursula von der Leyen, at de 25 grønne Mærsk-skibe vil kunne reducere de globale udledninger af drivhusgasser med 2,75 millioner ton hvert år. I dag udleder shippingbranchen til sammenligning knap én milliard ton drivhusgasser hvert år på verdensplan.