Næstformand i Tryghedsgruppen: Demokratisk styring og benhård forretning er ikke modsætninger
DEBAT: Demokratisk ejerskab er ikke en hæmsko, men én af Tryghedsgruppens største styrker. Det skal vi udvikle til fordel for kunderne, skriver Magnus Skovrind Pedersen.
Benedicte Gjerding Dahlberg
RedaktionsassistentAf Magnus Skovrind Pedersen
Næstformand i Tryghedsgruppen
Tryghedsgruppen har taget et afgørende valg inden for de seneste par år. Vi har valgt at være medlemmernes selskab.
Som hovedejer af Danmarks største forsikringsselskab, Tryg, og med over en million medlemmer, lyder det indlysende. Men det er det ikke.
De sidste 15 år har vi oplevet en voldsom kritik. Vi har været kritiseret for at være udemokratiske, ikke at følge medlemmernes interesser og i det hele taget drive dårlig virksomhed.
Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Debatindlæg kan sendes til [email protected].
Kritikken har været båret af en mangel på tro på, at kunder har kunnet drive store finansielle virksomheder med demokratisk styreform. Man har ikke troet på de gamle principper for andelsselskaber. Men det kan vi.
Demokratisk ejerskab er ikke en hæmsko
Andre demokratiske selskaber har givet op. Vi har set det med de gamle sparekasser, der har ladet sig sælge til investorejede banker og omdannet sig til lokale fonde.
Vi tror på at Tryg-familien skal være kundernes selskab, skal tage et stort samfundsansvar og bruge sit demokrati som en forretningsmæssig og samfundsmæssig styrke.
Magnus Skovrind Pedersen
Næstformand i Tryghedsgruppen
Og vi har set det med Topdanmark, der allerede i 1980'erne omdannede sig til et aktieselskab med en fjendtlig overtagelse til følge. I dag sidder direktøren for IF som formand for Topdanmark.
Senest har LO-fagbevægelsen valgt at sælge sit gamle forsikringsselskab, Alka, til os. Blandt andet, fordi vi tror på, at demokratisk ejerskab ikke er en hæmsko, men en af vores største styrker.
Ovenstående er alt sammen løsninger, der også har været foreslået i Tryghedsgruppen i de seneste par år. Men det er ikke de veje, vi har valgt.
Stærkere medlemsskab
Vi tror på at Tryg-familien skal være kundernes selskab, skal tage et stort samfundsansvar og bruge sit demokrati som en forretningsmæssig og samfundsmæssig styrke.
Får vi mandat til at fortsætte denne revitalisering ved det kommende valg, vil vi sætte ind på en række punkter, der alle understreger, at Tryghedsgruppen er et demokratisk selskab.
For det første vil man inden for de næste par år se et endnu stærkere medlemskab. Vi har allerede høstet de første frugter i form af øget loyalitet, men Tryg- og Alka-kunder skal fremover opleve os som deres eget selskab.
Det kræver, at vi lader medlemmerne være med til at tage de store beslutninger, både valg til tillidshverv, men også mellem valgene, når vi for eksempel lægger de store linjer for TrygFondens arbejde.
Armslængdeprincip
For det andet skal vi være kundernes selskab. Vi skal have armslængde til Trygs professionelle bestyrelse og samtidig have en ejerpolitik, der sætter vores værdier og kundernes interesser klart op.
Noget, Tryghedsgruppen har manglet siden Trygs børsnotering for over 15 år siden.
Endelig har vi lært af dyrekøbte erfaringer. Et medlemsstyret selskab som vores gør sig ikke godt som kapitalfond in spe, der investerer direkte i selskaber for de fælles midler.
Vi skal i stedet have en systematisk og rationel kapitalforvaltning.
Demokratisk styring og benhård forretning er ikke hinandens modsætninger. Det vidner de seneste års gode resultater om i Tryg-familien. Og det er en sti, vi ikke blot vil slentre hen ad. Står det til mig, skal speederen i bund.
TAG VALGDEBATTEN I ALTINGET
En halv million mennesker i Region Hovedstaden afgør, hvem af de 70 opstillede kandidater, der skal have de 21 ledige pladser i Tryghedsgruppens repræsentantskab.
Valget er vigtigt, fordi det er med til at tegne fremtiden for et af landets helt store erhvervsdemokratiske selskaber. Derfor giver Altinget i disse uger plads til at lade debatten mellem kandidaterne udfolde sig.
Send dit indlæg om, hvad du vil arbejde for i repræsentantskabet til [email protected]
Vi bringer så mange indlæg som overhovedet muligt inden for valgperioden.