Ny luftfartsstrategi skal give billigere flybilletter
OVERBLIK: Regeringen vil med ny luftfartsstrategi sikre billigere flybilletter, lavere ventetid og større investeringer i lufthavnens infrastruktur.
Daniel Bue Lauritzen
RedaktørRegeringen vil sænke afgifterne på flyselskabernes brug af Københavns Lufthavn.
Det fremgår af regeringens udspil til en ny dansk luftfartsstrategi, der mandag blev fremlagt af transportminister Ole Birk Olesen (LA) og erhvervsminister Brian Mikkelsen (K).
De lavere afgifter skal komme gennem en ny regulering af lufthavnen, der blandt andet skal stille luftfartsselskaberne og lufthavnen mere lige op til de kommende forhandlinger om en ny takstaftale.
Og det vil ifølge erhvervsminister Brian Mikkelsen være godt for Danmarks samlede konkurrenceevne.
”Hvis vi fortsat skal være et attraktivt land at investere i, er gode luftfartsforbindelser en vigtig del af den samlede pakke, vi kan tilbyde,” sagde han og fortsatte:
”Hvis vi skal kunne tiltrække både ferie- og erhvervsturister, er det vigtigt, at der er en let adgang til Danmark. Vi skal have en lufthavn, der sikrer attraktive vilkår for flest mulige ruter.”
Lufthavnen skal give tilbage
De nye reguleringer er ifølge transportminister Ole Birk Olesen helt på sin plads. Han mener, at Danmarks investeringer i metro, Øresundsforbindelsen og tog har haft afgørende betydning for lufthavnen.
”Københavns Lufthavn er ikke en virksomhed som alle andre. Den har fået tildelt nogle privilegier af det danske samfund. Vi kan med derfor med rette forvente, at Københavns Lufthavn giver noget tilbage,” sagde Ole Birk Olesen og fortsætter:
”Reguleringen skal i højere grad sikre, at forhandlingerne om taksterne mellem lufthavnen og luftfartsselskaberne bliver mere ligeværdige og transparente.”
Samtidig slog transportministeren fast, at der med den nye regulering bliver stillet større krav til lufthavnens geninvestering af eget overskud.
Endelig vil regeringen sikre en maksimal ventetid på sikkerhedstjek på 15 minutter, samt gøre indenrigsfly til en integreret del af Rejseplanen.
Se hele pressemødet her:
Fokusområder i luftfartsstrategien
Passagergrundlag og kapacitet
• Udbygning af infrastruktur til lufthavne
• Fremtidssikrede rammer for udbygning af Københavns Lufthavn
• Kort ventetid i sikkerhedskontrollen i Københavns Lufthavn
• Tilpassede rammer for indenrigsflytrafikken i Københavns Lufthavn
Arbejdskraft
• Klare EU-regler for ansatte i luftfartsbranchen
• Fokus på udviklingen i antal aspiranter på pilotuddannelsen
Takster og afgifter
• Ligeværdig og transparent reguleringsmodel for Københavns Lufthavn
• Større kommercielt bidrag til luftfartstrafikken i Københavns Lufthavn
• Samfundsbegrundet transferrabat i Københavns Lufthavn
• Fortsat strømlining af safety-bidraget
• Fokus på lavere afgifter ved lufttrafikstyring
Trafikale rammer
• Nye luftfartsaftaler og modernisering af eksisterende luftfartsaftaler
• Servicetjek af danske security-regler for særligt mindre lufthavne
• Bedre og mere effektiv lufttrafikstyring
Markedsføring og myndighedsstøtte
• Indenrigsflytrafikken på Rejseplanen.dk
• Støtte til markedsføring af flyruter
• Øget støtte til ruteudvikling i Vestdanmark
• Styrket ruteudviklingsarbejde i Danmark
Læs en uddybende gennemgang her.
Kilde: Transport-, Bygnings- og Boligministeriet