Nye tal for ministeriers indkøb af markedsføring

KONSULENTER: 60 millioner kroner brugte ministerier sidste år på indkøb af ekstern hjælp til kommunikation og markedsføring, viser oversigt over indrapporterede indkøb til Moderniseringsstyrelsen.

Forskellige kampagner om trafiksikkerhed kunne være eksempler på opgaver, hvor staten hyrer eksterne markedsføringsfolk til en opgave.
Forskellige kampagner om trafiksikkerhed kunne være eksempler på opgaver, hvor staten hyrer eksterne markedsføringsfolk til en opgave.Foto: Rådet for Sikker Trafik
Sine Riis Lund

En ny kampagne, et stillingsopslag, en meningsmåling eller hjælp til PR.

Ministerierne brugte 60 millioner kroner sidste år på at hyre konsulenter til opgaver som disse. Det viser nye tal fra Moderniseringsstyrelsen.

Det er dog uvist, hvad udviklingen har været over de senere år. For det er første gang, at Moderniseringsstyrelsen har adskilt denne type indkøb fra andre typer medieudgifter såsom indkøb af abonnementer på nyhedsmedier og betaling for nyhedsovervågning.

Samtidigt er det uvist, hvor stor en andel af pengene, der mere eksplicit går til eksempelvis kommunikation eller stillingsannoncer.

Den ene side af det er, at staten ikke længere bare skal oplyse om de beslutninger, man har truffet, men staten nu i stigende udstrækning er blevet en del af en proces, hvor man gerne vil påvirke borgernes adfærd - ikke med lovgivning, men med kampagner.

Johannes Andersen
Lektor og samfundsforsker, Aalborg Universitet

Den særlige kompetence
Derfor kan tallet være svært på nuværende tidspunkt at forholde sig til, men den særskilte opgørelse giver god mening af flere årsager, mener Erik Albæk, professor i statskundskab og journalistik ved Syddansk Universitet.

“Det er fornuftigt, at offentligheden kan få indsigt i, hvad det offentlige bruger penge på, men forhåbentlig har de også selv en interesse i på sigt at kunne se udviklingen over tid,” siger Erik Albæk.

Der kan gå år imellem nye kampagner, og hvis man gerne vil have en professionel rådgivning, så kan det give meget mening at købe det ud af huset, for hvad skal de folk ellers lave i mellemtiden?

Erik Albæk
Professor i statskundskab og journalistik ved Syddansk Universitet

Og der kan være gode grunde til at hyre eksterne konsulenter til eksempelvis at lave kampagner, understreger han.

“Der kan gå år imellem nye kampagner, og hvis man gerne vil have en professionel rådgivning, så kan det give meget mening at købe det ud af huset, for hvad skal de folk ellers lave i mellemtiden?” spørger han.

Adfærdsændringer med kampagner
For staten er det netop blevet stadigt mere centralt at bruge kampagner som et middel i sit arbejde, fortæller samfundsforsker Johannes Andersen, der er lektor ved Institut for Statskundskab ved Aalborg Universitet.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024