Ombudsmanden: Skat gik for vidt i afslag på aktindsigt

KORT NYT: Skattemyndighederne gik for vidt, da de afviste at give aktindsigt i notat med henvisning til ministerbetjeningsreglen. Store dele af dokumentet var omfattet af retten til aktindsigt, vurderer ombudsmanden i en ny afgørelse.
Anne Justesen

I februar 2014 afslog Skat at give aktindsigt til en journalist med henvisning til ministerbetjeningsreglen i den nye offentlighedslov.

Men skattemyndighederne gik for vidt, da de helt undtog et notat fra Skat fra aktindsigt efter den såkaldte ministerbetjeningsregel. Det skriver Ombudsmanden i en pressemeddelelse. 

"Sagen viser, at selv om et dokument er omfattet af den nye ministerbetjeningsregel, så fører det ikke automatisk til, at hele dokumentet kan hemmeligholdes. Vi mener, at langt størstedelen af dette notat består af oplysninger om sagens faktiske grundlag, som journalisten som udgangspunkt har ret til at se," siger ombudsmand Jørgen Steen Sørensen i en pressemeddelelse.

Det pågældende notat blev i december 2013 sendt til skatteministeren til orientering og indeholder Skats praksis vedrørende foreløbige fastsættelser af moms m.v. i tilfælde, hvor indberetning ikke er foretaget til tiden. Notatet beskriver Skats hidtidige praksis på området, problemer ved denne praksis, samt tiltag, som Skat har iværksat eller planlægger at iværksætte.


Journalisten klagede over afslaget på aktindsigt til Skatteankestyrelsen, som var enig i Skats afgørelse. Herefter klagede journalisten til ombudsmanden.

Sagen skal genoptages 
Ombudsmanden anerkender, at notatet er et ministerbetjeningsdokument, der som udgangspunkt kan undtages fra aktindsigt. Men store dele af notatet indeholder oplysninger om sagens faktiske grundlag, som er omfattet af retten til aktindsigt efter lovens almindelige regler, skriver ombudsmanden:

"Jeg har gjort Skatteankestyrelsen bekendt med min opfattelse og henstillet til styrelsen at genoptage sagen og træffe ny afgørelse om spørgsmålet om ekstrahering, for så vidt angår den del af dokumentet, som efter min opfattelse indeholder oplysninger om sagens faktiske grundlag," skriver ombudsmanden i sin afgørelse. 

Læs hele ombudsmandens afgørelse her

Dokumentation

Ministerbetjeningsreglen 

Den 1. januar 2014 trådte en ny offentlighedslov i kraft (lov nr. 606 af 12. juni 2013).

Ministerbetjeningsreglen blev i den forbindelse indsat i lovens § 24: 

"§ 24. Retten til aktindsigt omfatter ikke interne dokumenter og oplysninger, der udveksles på et tidspunkt, hvor der er konkret grund til at antage, at en minister har eller vil få behov for embedsværkets rådgivning og bistand, mellem:

1) Et ministeriums departement og dets underordnede myndigheder.

2) Forskellige ministerier.

Stk. 2. Oplysninger om sagens faktiske grundlag m.v. er efter reglerne i §§ 28 og 29 omfattet af retten til aktindsigt efter lovens almindelige regler uanset stk. 1.

…"

Af offentlighedslovens § 28, stk. 1, fremgår i tilknytning hertil følgende:

"§ 28. Retten til aktindsigt i dokumenter omfattet af § 23, § 24, stk. 1, § 25 og § 27, nr. 1-4, omfatter uanset disse bestemmelser oplysninger om en sags faktiske grundlag, i det omfang oplysningerne er relevante for sagen. …

…"

Kilde: Ombudsmanden


Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Jørgen Steen Sørensen

Højesteretsdommer, fhv. Folketingets Ombudsmand
cand.jur. (København Uni. 1990)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024