Podcast: Derfor handler EU's digitale strategi i virkeligheden om Kina og USA
AJOUR: Kina og USA tjener masser af penge på data med to vidt forskellige tilgange. Nu vil EU med på vækstbølgen og skabe en tredje vej, hvor borgerne beholder retten til deres data.
Henrik Axel Lynge Buchter
PodcastredaktørAbonner i iTunes | Spotify | Acast
I sidste uge præsenterede Europa-Kommissionen en digital strategi, der skal gøre EU til en global spiller på datamarkedet.
Forslaget til en ny europæisk tilgang skal ses som et alternativ til de to stormagter på området – Kina og USA.
I Kina er det i høj grad staten, der ejer data, mens ejerne i USA er virksomhederne, der bruger data som en handelsvare.
EU har nu sat sig for at finde en vej, hvor borgerne fastholder ejerskabet til deres egen data, men hvor man samtidig skaber et marked.
Hvordan skal det kunne lade sig gøre? Det ser Altinget Ajour nærmere på i dagens udsendelse, hvor Chris Lehmann, digitalredaktør, er gæst.