Politifolk frygter plan for fastsættelse af fartgrænser: "Vi er reelt bekymrede for trafiksikkerheden"

Det er afgørende for trafiksikkerheden og muligheden for at retsforfølge de trafikanter, der bryder færdselsloven, at politiet ikke mister medindflydelse på indretningen af vejene, sådan som regeringen har lagt op til, lyder det fra betjentenes fagforening, Politiforbundet. 

Politiet har hidtil haft mulighed for at afvise kommunale ønsker om blandt andet ensretninger og hastighedsnedsættelser, men det vil regeringen gøre op med. Problematisk, mener Politiforbundet. 
Politiet har hidtil haft mulighed for at afvise kommunale ønsker om blandt andet ensretninger og hastighedsnedsættelser, men det vil regeringen gøre op med. Problematisk, mener Politiforbundet. Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Det har skabt begejstring i kommunerne, at regeringen i sit forslag til næste års finanslov lægger op til at afskaffe politiets medindflydelse på indretningen af de danske veje.

Men hos de politifolk, der indtil nu har haft mulighed for at trække i håndbremsen, når de kommunale idéer er blevet mere kreative, end politiet tillader, vækker forslaget bekymring.

"Det her kan på sigt påvirke trafiksikkerheden negativt," siger Heino Kegel, der er formand for Politiforbundet.

Anklagen mod regeringens forslag lyder, at kommunale politikere og embedsfolk, der fremover vil få mere frit spil til at fastsætte eksempelvis hastighedsgrænser, ikke har det samme blik for færdselssikkerhed som politiet.

Den bekymring har Politiforbundet luftet i et brev til Folketingets Retsudvalg, hvor politifolkene blandt andet fremhæver, at deres erfaring med patruljering, udrykning til færdselsuheld og sagsbehandling har givet dem en "baggrundsviden", der går tabt med regeringens forslag. 

"Vi er bekymrede for, at man vil stå med nogle udfordringer på et tidspunkt, hvor man kommunalt måske ikke har de samme ressourcer og erfaringer at trække på," uddyber Heino Kegel.

Hvorfor skal politiet og ikke de lokalt folkevalgte afgøre, hvordan byrummene skal se ud?

"Jeg deler langt hen ad vejen ønsket om, at de selv skal være med til at bestemme, hvordan byerne skal se ud. Men når man sætter en myndighed som politiet til at varetage trafiksikkerheden, så er man også nødt til at høre de argumenter, der taler imod ønsker om at etablere områderne på en bestemt måde," siger Heino Kegel.

{{toplink}}
Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024