Debat

Aalborg Havn: Havnepartnerskabets vigtige konklusioner må ikke sætte udviklingen på pause

Lad os ikke udelukkende fortabe os i barriererne for vækst, men også huske at udnytte de muligheder, vi allerede har, skriver administrerende direktør i Port of Aalborg, Kristian Thulesen Dahl.

Processen med Havnepartnerskabets anbefalinger har åbnet min øjne for, at der mangler kendskab til mange af vores aktiviteter på havnen i Aalborg, skriver Kristian Thulesen Dahl.
Processen med Havnepartnerskabets anbefalinger har åbnet min øjne for, at der mangler kendskab til mange af vores aktiviteter på havnen i Aalborg, skriver Kristian Thulesen Dahl.Foto: Arthur J. Cammelbeeck
Kristian Thulesen Dahl
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Mandag 30. september løftede regeringens havnepartnerskab sløret for sin rapport med anbefalinger til udvikling af de danske havne med fokus på at sikre kommercielle investeringer og grøn vækst. 

Rapporten rummer heldigvis mange spændende perspektiver, som vi ser frem til at gå i dybden med.

Vi undrer os lidt over, at rapporten kun i meget begrænset omfang anerkender Aalborgs position inden for power-to-x.

Kristian Thulesen Dahl
Adm. direktør, Port of Aalborg

Helt overordnet er det særdeles positivt, at erhvervshavnene endelig får den nødvendige politiske opmærksomhed, som kan være med til at sikre, at vi kan understøtte både den vitale grønne omstilling og fremtidens krav til den danske infrastruktur.  

Desuden er rapporten interessant, fordi den udpeger konkrete udfordringer og bremseklodser for erhvervshavnenes udvikling, som bør adresseres.  

Rapporten har været undervejs siden foråret 2023, og vi har fra Port of Aalborgs side bidraget med talrige input.

Og jeg må sige, at processen har åbnet min øjne for, at der mangler kendskab til mange af vores aktiviteter på havnen i Aalborg.

Temadebat

Giver Havnepartnerskabets anbefalinger plads til den grønne omstilling?

30. september præsenterer Havnepartnerskabet sine anbefalinger til, hvordan man gør erhvervshavnene økonomisk bæredygtige og udvikler dem ved hjælp af kommercielle investeringer som led i den grønne omstilling.

Dem sætter Altinget fokus fokus på i en ny temadebat, hvor vi inviterer centrale aktører bag anbefalingerne til at give deres bud på, hvordan der både bliver plads til erhvervet og de grønne investeringer.

 

Om Altingets temadebatter

Altingets temadebatter sætter spot på et aktuelt nicheemne.

Alle indlæg er udelukkende alene udtryk for skribenternes egen holdning.

Har du lyst til at bidrage til debatten? Så er du velkommen til at skrive til Ella Hjalmsrud Jørgensen.

Begrænset anerkendelse

De mange positive og perspektivrige udviklinger og investeringer på vores havn er – selvom vi løbende gør en indsats for at fortælle om dem – langt fra alment kendt, og vi har derfor i forløbet brugt en del tid og kræfter på at redegøre for både vores eksisterende aktiviteter og potentialer. 

Forstå mig ret, det er ikke en kritik af havnepartnerskabet.

Det er snarere et argument for, at det er særdeles positivt, at havnepartnerskabet i rapporten netop har sat sig for at forsøge at kortlægge havnenes styrkepositioner og potentialer.

Det har der været behov for, så eventuelle politiske konsekvenser af rapporten i form af en national havnestrategi udarbejdes på et så oplyst grundlag som overhovedet muligt.

Vi er tilfredse med, at rapporten anerkender Port of Aalborg for vores position inden for blandt andet vindsektoren, containertrafik, CO2-fangst og -lagring (CCS).

Men vi undrer os lidt over, at rapporten kun i meget begrænset omfang anerkender Aalborgs position inden for power-to-x.

Det er til trods for, at der er et meget spændende power-to-x-projekt på vej i vores baghave på den nordlige side af Limfjorden i form af power-to-x-anlægget Fjord PtX, som Copenhagen Infrastructure Partners står bag. 

Til gengæld mener vi, at det er positivt, at vi med rapporten nu har fået sat fælles ord på nogle af de udfordringer, erhvervshavnene står overfor i forhold til omstilling og udvikling.  

Meget kan allerede lade sig gøre 

Men det må for alt i verden ikke give anledning til, at vi nu bare sætter os på hænderne og venter på, at udfordringerne bliver løst.

Meget kan lade sig gøre allerede i dag, og også i dette tilfælde kan man med fordel tune sit blik ind på Nordjylland og Aalborg. 

Her er vores aktuelle samarbejde med Siemens Gamesa et stærkt bevis på, hvad der kan lade sig gøre, når alle aktører har det samme mindset om at få ting til at lykkes. 

Det må for alt i verden ikke give anledning til, at vi nu bare sætter os på hænderne og venter på, at udfordringerne bliver løst.

Kristian Thulesen Dahl
Adm. direktør, Port of Aalborg

På blot to år gør vi, takket være godt samarbejde mellem kommune, virksomhed og havn, cirka 400.000 kvadratmeter klar til den internationale vindaktør.

Det er hurtigt. Og dét er altså selvom havnepartnerskabets rapport peger på netop trægt myndighedsarbejde og bureaukrati som nogle af de største vækstbarrierer.   

Har det været let? Nej da. Slet ikke.

Men alle aktører har villet projektet, og når det er tilfældet, kan vi sammen finde de nødvendige løsninger for at realisere projektet så hurtigt og gnidningsfrit som muligt.  

Så lad os ikke udelukkende fortabe os i barriererne for vækst.

Lad os også huske at udnytte de muligheder, vi allerede har.  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Kristian Thulesen Dahl

Adm. direktør, Port of Aalborg, fhv. MF (DF og løsgænger), fhv. partiformand, DF
cand.merc.jur. (Aalborg Uni. 1995)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024