Radikale vil have flere – og dyrere – parkeringspladser i København: “Det må gerne koste 1.000 kroner om måneden”
Højere priser på parkering i byen for borgere og udefrakommende skal finansiere flere parkeringspladser. Det er noget af det, Radikale tager med til forhandlingerne om en ny parkeringsreform. “Københavnerne betaler rigeligt for at parkere,” siger K.
Julie Schønning
JournalistSelvom københavnerne gerne skulle køre mindre i bil, skal politikerne på rådhuset sørge for, at borgere, der trods alt har en bil, også har mulighed for at parkere den et sted.
Derfor skal der laves flere parkeringspladser i hovedstaden.
Det mener Radikale, som i forbindelse med de igangværende budgetforhandlinger kaster sig ind i debatten om et af de varmeste emner i københavnsk politik.
“Vi ønsker at gøre hverdagen nemmere for de københavnere, der har brug for en bil, og der er ingen tvivl om, at der mangler parkeringspladser i København. Derfor står vi med en bunden opgave om at sikre, at man kan parkere sin bil,” siger partiets gruppeforperson og medlem af teknik- og miljøudvalget, Christopher Røhl. Hvis det står til os, må det godt blive dyrere at være bilejer i København
Medlem af borgerrepræsentationen og gruppeforperson, Radikale
P-pladserne skal findes dels ved at kommunen begynder at leje sig ind i private parkeringsanlæg, der står tomme i aften- og nattetimerne. Dels ved at få afsat midler til at bygge de to til tre parkeringshuse, som budgetpartierne blev enige om med sidste års principaftale.
“På den måde kan vi få flere og bedre parkeringspladser til københavnerne og samtidig give mulighed for, at vi kan fjerne nogle gadeparkeringspladser. Det er både en gevinst for dem, der har bil, og dem, der ikke har bil,” siger gruppeforpersonen, der drømmer om på sigt at fjerne “alle” gadeparkeringspladser i den tætte by.
For at finansiere de overdækkede holdepladser og begrænse trængslen, vil partiet generelt gøre det dyrere at holde sin bil inden for kommunegrænsen.
“Helt principielt er det rimeligt, at man betaler for at optage plads i byen,” som Christopher Røhl siger.