Regeringen lancerer vækstplan for kreative erhverv og design
Anders Leonhard Jensen
ResearcherMed den nye vækstplan vil regeringen forsøge at styrke væksten og øge beskæftigelsen i den kreative branche. Dette skal ske i samarbejde med virksomheder og organisationer inden for de kreative erhverv.
Analyser fra FN viser, at de kreative erhverv i det foregående årti oplevede en betydelig international vækst, og at væksten var større end i det øvrige erhvervsliv. Derfor vil regeringen forsøge at udnytte det stigende vækstpotienale i de kreative erhverv ved at skabe bedre rammebetingelser for virksomhederne.
Regeringen har fire overordnede målsætninger med den nye vækstplan:
- Forretningsmæssige kompetencer og adgang til finansiering skal styrkes.
- Der skal ske en hurtigere markedsmodning af nye kreative produkter og designløsninger.
- Væksten i de kreative erhverv skal understøttes af gode uddannelser og stærk forskning.
- Danmark skal være et internationalt vækstcenter for arkitektur, mode og design.
I forbindelse med lanceringen af vækstplanen udtaler erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) i en pressemeddelelse, at "De kreative erhverv har et stort vækstpotentiale. Mange af de mindre virksomheder har dog udfordringer med forretningsudvikling og tiltrækning af risikovillig kapital. Derfor øger vi nu udbuddet af forretningsudviklingsforløb, så de kreative iværksættere bliver bedre i stand til at vokse og rejse kapital".
Vækstplanen er den anden af i alt otte vækstplaner i regeringens erhvervs- og vækstpolitik.