Her er regeringens folkeskole-reform

DOKUMENTATION: Regeringen har tirsdag præsenteret sit udspil til den kommende folkeskolereform. Læs mere her.
Regeringen præsenterede tirsdag  sit udspil til en reform af folkeskolen.
Regeringen præsenterede tirsdag sit udspil til en reform af folkeskolen. Foto: Colourbox
Anne Justesen

Efter flere måneders ventetid har børne- og undervisningsminister Christine Antorini (S) nu præsenteret regeringens udspil til den kommende reform af folkeskolen. Reformudspillet har titlen "Gør en god skole bedre – et fagligt løft af folkeskolen". 

"Vi skal have en fagligt stærk folkeskole for alle med høj trivsel. Børnene skal have flere timer på en mere spændende måde. Som noget helt nyt indfører vi aktivitetstimer, der skal give mulighed for anderledes måder at lære på med blandt andet bevægelse og praktiske forløb i et tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger," siger Christine Antorini i en pressemeddelelse. 

Udspillet indeholder blandt andet:
- Eleverne skal have engelsk fra 1. klasse.
- Minimumstimetallet skal øges.
- Elever i 7. til 9. klasse skal undervises i 37 timer om ugen.
- Elever i 4. til 6. klasse skal undervises i 35 timer om ugen.
- Elever i 0. til 3. klasse skal være i skole i mindst 30 timer.
- Dansk og matematik skal opprioriteres med én ekstra lektion om ugen i hvert fag.
- Der indføres såkaldte "aktivitetstimer", hvor læring skal foregå gennem bevægelse.
- Lærerne skal kun undervise i deres linjefag.
- Frem mod 2020 afsætte 1 milliard kroner til at efteruddanne lærerne.
- Bedre lokale muligheder for to voksne i undervisningen i de små klasser.

Læs udspillet Gør en god skole bedre – et fagligt løft af folkeskolen her.

Dokumentation
Gør en god skole bedre - et fagligt løft af folkeskolen 

Regeringen vil gøre en god skole bedre gennem en flerstrenget indsats: Fagligt løft og en mere spændende og aktiv skoledag til børnene, kompetenceløft til lærere, pædagoger og skoleledere samt klare mål og mere lokal frihed. Målet er, at alle børn bliver så dygtige, de kan, uanset baggrund.

En sammenhængende og aktiv skoledag med flere og bedre timer til undervisning og aktiviteter
Det er lærerne, der får skolen til at leve og eleverne til at lære. Derfor skal elever og lærere tilbringe mere tid sammen på skolen. Eleverne skal have en sammenhængende og aktiv skoledag med varieret undervisning, der gør skolen mere levende.

Børnene skal have en sammenhængende skoledag, som betyder en 30 timers skoleuge for børnehave­klassen til 3. klasse, en 35 timers skoleuge for 4. til 6. klasse og en 37 timers skoleuge for 7. til 9. klasse.

  • Mere og bedre undervisning i dansk og matematik: Undervisningen for alle elever i 4.-9. klasse udvides med 1 lektion om ugen i dansk og med 1 lektion om ugen i matematik.
  • Aktivitetstimer med lærere og pædagoger skal give en mere afvekslende og spændende skoledag. Aktivitetstimerne skal bruges til at understøtte de faglige undervisningstimer bedst muligt, og til leg, bevægelse og lektiehjælp.
  • Alle børn skal have bevægelse hver dag.
  • Bedre lokale muligheder for to voksne i undervisningen i de yngste klasser og i klasser med helt særlige behov.
  • Styrkelse af undervisningen i andre fag
    Engelsk indføres allerede i 1. og 2. klasse med 1 lektion om ugen.
    Udvalgte praktiske/musiske fag udvides i 3. og 6. klasse med 1 lektion om ugen. De praktiske/musiske fag omfatter sløjd, håndarbejde, billedkunst, musik, hjemkundskab og idræt.
    Natur/teknik udvides i 4. og 5. klasse med 1 ekstra lektion om ugen.
    Valgfag starter allerede i 7. klasse med 2 lektioner om ugen.
  • Andre forbedringer af kvalitet og trivsel:
    Mere anvendelse af it og digitale læringsformer.
    Inddragelse af elever og forældre og øget fokus på trivsel.
    En udskoling med øget fokus på overgangen til ungdomsuddannelser.
    Inklusion - en folkeskole med plads til alle.

Styrket efteruddannelse og anvendelse af viden om god undervisning
Dygtige lærere, pædagoger og skoleledere har afgørende betydning for elevernes resultater. Derfor skal folkeskolens udvikling bygge på en stærk faglighed blandt skolens professionelle. De skal have de bedste forudsætninger og stærke kompetencer for at undervise eleverne og for at lede folkeskolen.

  • Styrket efteruddannelse af lærere og pædagoger. Lærerne skal i 2020 have undervisningskompe­tence (tidligere linjefag) i de fag, de underviser i. Der afsættes i alt 1 mia. kr. i perioden 2014-2020 til styrket efteruddannelse af lærere og pædagoger i folkeskolen.
  • Forbedrede karriereveje for lærere.
  • Statsligt løft på i alt 60 mio. kr. i 2013-2015 til kompetenceudvikling for ledere.
  • Styrket forskning i pædagogik og undervisningsmetoder, der skal stilles til rådighed for lærere og ledere.
  • Korps af læringskonsulenter skal understøtte kvalitetsarbejdet i folkeskolen.
  • Nyt råd for børns læring.
  • Ny Nordisk Skole.

Klare mål for folkeskolens udvikling og mere lokal frihed
Det afgørende for en god folkeskole er ikke regler for, hvordan kommunerne og skolerne tilrettelæg­ger indsatsen. Det afgørende er, at alle folkeskoler giver eleverne de færdigheder, de skal have, og at eleverne trives godt i skolerne. Regeringen vil opstille få, nationale mål og give øget frihed til kommu­nerne og skolerne til at opfylde målene.

  • Tre klare nationale mål for folkeskolens udvikling. Regeringen foreslår følgende tre nationale mål:
    Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan.
    Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater.
    Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.
  • Regelforenkling med større frihed til kommuner og skoler:
    Forenkling af elevplanerne.
    Forenkling af "Fælles Mål".
    Enklere styring af timetallet for folkeskolen gennem vejledende timetal.
    Enklere regler for fritagelse af undervisning i kristendomskundskab.
    Forenkling af afgangsprøverne.
    Afskaffelse af loft over daglig undervisningstid.
    Forenkling af de årlige kommunale kvalitetsrapporter for folkeskolerne.
    Øget adgang til fælles ledelse for folkeskoler og for folkeskoler og dag- og fritidstilbud.
    Mere fleksible regler for sammensætning af skolebestyrelser.
    Forenkling af folkeskolelovens bestemmelse om klasselærere.
    Pligten til at oprette et pædagogisk rådophæves, så det bliver frivilligt for kommunerne.
    Skolerne får udstrakt frihed til at anvende aktivitetstimerne til de formål, som de ønsker i lyset af lokale forhold.
    Øget frihed til at anvende pædagoger i undervisningen sammen med lærerne på 1.-3. klassetrin.
    Kravet om, at det kun er lærere på skolen, der kan varetage skolebiblioteksfunktionen, bortfalder.
    Mulighed for flere valgfag.
    Mulighed for at oprette internationale linjer og internationale grundskoler.
Kilde: Faktaark: Gør en god skole bedre - et fagligt løft af folkeskolen. Ministeriet for Børn og Undervisning.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Christine Antorini

Sygeplejerske-studerende, fhv. MF (S), fhv. børne- og undervisningsminister
cand.comm. i offentlig forvaltning (Roskilde Uni. 1994)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024