Ryanair truer europæisk luftfart
Anna Gurzhiy Hougaard
RedaktionsassistentAf Ole Christensen (S)
Medlem af Europa-Parlamentet
Jeg har det sidste år fulgt Ryanair og sat fokus på selskabets ansættelsesvilkår. Konklusionen er klar: Lavprisselskabet har ingen hæmninger i jagten på profit, og der skæres hele vejen gennem benet og ind til marven, når det kommer til de ansattes lønninger og arbejdsvilkår.
Heldigvis har flere meldt sig i kampen. Blandt andet er norske ansatte stået frem, og i sidste uge bragte Jyllands-Posten en række artikler om ansættelseskontrakter, der burde være fortid i EU. Månedslønningerne på 10.000 kroner, og ingen løn under sygdom eller for ekstraarbejde, og de ansatte skal selv betale for eksempelvis uniformen.
Uacceptable vilkår
Vilkårene er helt uacceptable. Selskabet er særdeles kreativt, når det kommer til at mindske omkostningerne. En af de metoder, der bruges i stor stil, er at ansætte udenlandsk kabinepersonale, således at lønnen kan presses helt i bund. En anden af Ryanairs populære finurligheder er at hyre piloter gennem vikarbureauer med adresse i lande med skattely eller lande med meget lave skatteprocenter på 10-15 procent.
Deltag i debatten - send dit indlæg til [email protected]
Ryanair er bestemt ikke nogen lille aktør i den europæiske luftfartsindustri, tværtimod. Sidste år opnåede selskabet et overskud på 4,3 milliarder kroner. Med de billige billetter fløj selskabet med 79 millioner passagerer sidste regnskabsår og brugte kun 3,5 milliarder kroner på personaleudgifter. Til sammenligning fløj SAS med 28 millioner passagerer og havde personaleomkostninger for over 10 milliarder kroner.
Ryanair sætter kurs mod bunden
De lave lønninger og elendige arbejdsvilkår presser den europæiske luftfartsbranche og arbejdsmarkedet. Med lønninger og vilkår på Ryanairs niveau har de luftfartsselskaber, som gerne vil følge spillereglerne, svært ved at konkurrere. Ryanair sætter kursen for et ræs mod bunden gennem sine ufine konkurrencemetoder.
Med de billige billetter fløj Ryanair med 79 millioner passagerer sidste regnskabsår og brugte kun 3,5 milliarder kroner på personaleudgifter. Til sammenligning fløj SAS med 28 millioner passagerer og havde personaleomkostninger for over 10 milliarder kroner.
Ole Christensen (S)
Medlem af Europa-Parlamentet
Lyssky aktiviteter skal frem i lyset
Ryanairs opførsel burde simpelthen ikke kunne finde sted. Ikke desto mindre insisterer selskabet stædigt på, at det er umuligt at finde en eneste EU-regel, de ikke overholder. Jeg har derfor tidligere på foråret krævet svar fra Europa-Kommissionen.
Mit spørgsmål går på, om det virkeligt kan passe, at EU-reglerne muliggør, at Ryanair agerer, som de gør. Jeg ser frem til svaret og håber selvfølgelig, at det er et klart nej. I mellemtiden glæder jeg mig over, at også den danske transportminister, Henrik Dam Kristensen, ligeledes har bedt Kommissionen om at tage stilling til en lang række spørgsmål.
Ryanair bør om nogen i kraft af den succes, selskabet har nydt - og takket være de fælleseuropæiske regler om fri bevægelighed - tilbyde ordentlige løn- og arbejdsvilkår og sikre de ansatte ved barsel, pension, sygdom eller arbejdsløshed.
Jeg håber, at nettet strammes om Ryanair - og jeg arbejder fortsat for at få selskabets lyssky aktiviteter frem i lyset.