Journalist og redaktør på Altinget Social. Tidligere har jeg blandt andet skrevet om kommunalpolitik for Nyhedsmagasinet Danske Kommuner. Jeg er uddannet journalist fra Roskilde Universitet (2017).
Jeg er redaktør for Altinget: kommunal og har tidligere skrevet om såvel fødevarepolitik, transportpolitik og retspolitik. Jeg kom til Altinget i 2013 fra Avisen Kommunen. Jeg er uddannet journalist fra Syddansk universitet (2009) og læste inden da en bachelor i statskundskab ved Aarhus Universitet.
Skæbnemøde hos Rosenkrantz-Theil sætter kursen for Tranæs-anbefalingernes politiske fremtid
Et møde mellem socialministeren, kommunerne og handicaporganisationer tirsdag bliver første vigtige test på, om ændringer på det specialiserede socialområde kan skabes i konsensus eller konflikt. Allerede på forhånd vakler samarbejdet.
Simon Lessel
RedaktørKim Rosenkilde
RedaktørDet føltes mere som en forelæsning i socialøkonomi end et pressemøde om et brandvarmt politisk problem, da regeringens ekspertudvalg på socialområdet i sidste uge fremlagde sine endelige anbefalinger.
Tirsdag kan det dog allerede blive politisk dramatisk.
Her skal socialminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) udsætte de 19 anbefalinger fra ekspertudvalget for den første rigtige politiske tryktest.
Det skal ske i samarbejdsforummet ’Sammen om Handicap’. Resultatet kan blive afgørende for regeringens muligheder for at kunne bremse udgiftsvæksten til nogle af landets svageste grupper uden voldsom ballade.
Lykkes det Rosenkrantz-Theil her at samle opbakning fra både handicaporganisationer og kommunerne til tilstrækkeligt mange og dybtgående omlægninger, så er vejen banet for en mere fredelig proces.
Lykkes det ikke, så står finansminister Nicolai Wammen (S) allerede klar.
Så bliver det ham, der skal træffe de afgørende beslutninger i samarbejde med KL ved de kommende økonomiforhandlinger. Med indbygget risiko for modstand fra organisationerne og større usikkerhed om muligheden for at opnå opbakning i Folketinget efterfølgende.
Regeringen vil naturligvis klart foretrække konsensusmodellen, men må også forberede sig på det mere konfliktfyldte scenarie. Samlet tegner der sig et kompliceret forhandlingsforløb i tre spor, der vikler sig ind og ud af hinanden.
Det brede samarbejde i ’Sammen om handicap’, det snævre parløb mellem Finansministeriet og KL samt en proces med at sikre rygdækning i Folketinget.