Debat

Vestegnsborgmestre råber regeringen op: Jeres sundhedsreform fører til den største centralisering i næsten 20 år

Det er svært at forklare borgere på Vestegnen, at regeringens nye sundhedsudspil kommer til at gavne dem, lyder det fra fire socialdemokratiske borgmestre på Vestegnen. 

Som borgmestre på vestegnen føler vi os ærlig talt lidt trådt på, når vi læser regeringens udspil, skriver fire de fire Vestegnsborgmestre. 
Som borgmestre på vestegnen føler vi os ærlig talt lidt trådt på, når vi læser regeringens udspil, skriver fire de fire Vestegnsborgmestre. Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Maja Højgaard
Merete Amdisen
Kasper Damsgaard
Steen Christiansen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Vi skriver dette indlæg for at råbe regeringen op.

Det udspil til en sundhedsreform, som forhandles i disse uge, truer med at svække det nære sundhedsvæsen og den lokaldemokratiske indflydelse og føre til den største centralisering siden kommunalreformen.

At det her udspil skulle komme fra en regering ledet af Socialdemokratiet - det er meget svært at forstå.

Fire vestegnsborgmestre

For borgerne på vestegnen, som ikke er blandt de mest raske i Danmark, er regeringens udspil desværre dårligt nyt. Man vil eksempelvis fratage kommunen ansvaret for at levere den helt nære hjælp til mennesker med kronisk sygdom og i stedet centralisere den hos den nye Region Østdanmark med hovedsæde i Sorø.

Resultatet af denne magtkoncentration i Sorø vil utvivlsom blive, at hjælpen til mennesker med blandt andet KOL eller diabetes, også vil blive centraliseret på langt færre adresser. 

Indsatser vi i dag leverer, tæt på hvor borgerne og i godt samarbejde med lokale foreninger og nabokommuner.

Det bliver lidt mere bøvlet, men et mindre problem for de ressourcestærke kronikere, som sagtens vil kunne transportere sig hen til de nye, centrale regionale tilbud.

Ressourcesvage patienter taber

Men de ressourcesvage kronikere, som vi har mange af på vestegnen, og som sundhedsreformen ellers skulle hjælpe, vil med sikkerhed blive tabt i svinget. Vores borgere er temmelig afstandsfølsomme. For dem er et tilbud langt væk det samme som intet tilbud. 

På samme måde lægger reformen op til at fjerne de såkaldt midlertidige pladser fra kommunen og omdøbe dem til ’regionale sundheds- og omsorgspladser’. Det vil igen føre til en centralisering på færre matrikler, længere væk fra eget hjem og den udsatte borgers familie og naboer.

Den kommunale akutsygepleje, som ellers var tiltænkt en nøglerolle i den nye helhedspleje på ældreområdet, tager man også væk fra kommunen og placerer i stedet hos regionen. Her skal den genopstå som et ’regionalt hjemmebehandlingsteam’.

Læs også

Det bliver et stort skridt tilbage mod den banegård, som regeringen har talt så meget om, at ville afskaffe i ældres hjem.

Det betyder, at både kommunale og regionale medarbejdere fremover skal have deres gang i de ældres hjem og med den dårlige kommunikation, som vi kender det fra sektorovergange og krav om GDPR-overholdelse. Den ene der kommer i borgerens hjem, vil ganske enkelt ikke have ret til at vide, hvad den forrige så og foretog sig. 

Vi føler os trådt på

Som borgmestre på vestegnen føler vi os ærlig talt lidt trådt på, når vi læser regeringens udspil.

For udspillet lægger op til, at valgte udenfor vestegnen fremover skal afgøre hvilket hjælpetilbud, vi skal have, og hvor de skal ligge. Det er et problem for borgerne og demokratiet, især fordi der er mange fordomme om vestegnen.

Vores værdier bliver overset, vores befolkninger undervurderes og folk udefra forstår ikke sammenhængen mellem problemer og løsninger.

Fire vestegnsborgmestre

Vores værdier bliver overset, vores befolkninger undervurderes og folk udefra forstår ikke sammenhængen mellem problemer og løsninger.

Vi har mere end 50 års erfaring med at løse det moderne samfunds største problemer, og vi er danmarksmestre til god samarbejder og levende fællesskaber.

I Brøndby samarbejder vi således med Hvidovre om vores akutteam, og vi samarbejder med Glostrup og Albertslund om vores træningscenter, hvor vi har en høj faglighed på indsatsen for kronikere med mange etniciteter.

Alt det bliver skyllet ud med badevandet i den nye reform, hvor folk langt væk, som ikke forstår og kender vestegnen, skal vurdere hvilke forbyggende og rehabiliterende indsatser, der er nødvendige hos os.

Permanent mindretal

I stedet for lokalt demokratisk ansvar for borgernes liv og levned kan borgerne i vores kommuner se frem til et nyt regionalt underudvalg kaldet ’Sundhedsråd Hovedstaden Syd og Vest’ på regionsgården i Sorø 70 kilometer mod vest.

I dette regionale underudvalg er vestegnenskommunerne placeret i permanent mindretal.

Det er designet, så de regionale medlemmer har fået stemmeflertal i alle spørgsmål. Og i vestegnens sundhedsråd er der yderligere det kæmpestore lokaldemokratiske problem, at en meget stor del af de regionale medlemmer slet ikke vil være valgt eller være bosiddende på vestegnen.

Læs også

Hvis man tager udgangspunkt i antallet af lokalt valgt i den eksisterende Sundhedsklynge Syd i regionen, som vores kommuner samarbejder med regionen i ser regnestykke således ud:

Der skal sidde ti regionale medlemmer i vestegnens sundhedsråd, men der står maksimalt til at blive valgt to regionspolitikere i Sundhedsråd Hovedstaden Syd og Vest. Og det er uden at tage højde for, at konkurrencen om pladserne i den nye Region Østdanmark vil bliver svære at få, end de i dag er til folketinget.

Der kommer altså til at sidde mindst otte regionspolitikere, som er bosiddende og valgt helt andre steder i regionen – eksempelvis på Østerbro, i Holte, på Bornholm eller i Vordingborg – og bestemme over det nære sundhedsvæsen for borgerne på vestegnen.

Kommunerne mister indflydelse

Det har aldrig givet større nærhed at overlade beslutningerne til folk, der ikke repræsenterer dem, det går ud over. Det er alt for let for folkevalgte politikere at spare på indsatser i områder, hvor man ikke selv er valgt. Det bliver en kortslutning af de demokratiske principper.

Regionerne har fået det es på hånden, at de altid sidder i flertal. Men det er ikke nok. De har billedligt talt fået hele bunken, mens kommunerne er blanket af fra start i de nye Sundhedsråd.

Man trænger gevaldigt til at få pudset sine demokratiske briller, hvis man ikke kan se, at balancen i det regionale underudvalg er så pilskæv.

Fire vestegnsborgmestre

Udover flertallet har regionen også fået formandsposten i underudvalget, som udelukkende skal betjenes af et regionalt embedsværk. Kommunerne må ikke engang stille med deres borgmester. Nej, det skal være formanden for kommunens sundhedsudvalg.

Kommunerne får således hverken indflydelse på, hvem der repræsenterer dem bedst og heller ikke ret til at rejse sager i sundhedsrådet. Det kan kun regionen. Og endelig har hvert eneste regionsmedlem fået et vetokort i hånden – den såkaldte ’standsningsret’.

Dét betyder kort fortalt, at hvis bare ét regionsmedlem i udvalget synes, at nu har de kommunale mindretalsmedlemmer lidt for gode argumenter på deres side i en diskussion, så kan regionsmedlemmet, der vil være valgt et andet sted fra, bruge sin standsningsret og hive diskussionen ud af underudvalget og op i regionsrådet, hvor de kommunale medlemmer ikke engang har en plads ved bordet.

Pilskæv balance

Man trænger gevaldigt til at få pudset sine demokratiske briller, hvis man ikke kan se, at balancen i det regionale underudvalg er så pilskæv, at selv det skæve tårn i Pisa ser afbalanceret ud i sammenligning.

Det er ærlig talt svært at forklare borgerne på vestegnen, hvordan det styrker deres nære sundhedsvæsen, at man flytter magten over de nære rehabiliterende og forebyggende tilbud væk fra kommunen og ud på regionsgården i Sorø?

Vi kan ikke. Fra det meste af vores område tager det fire forskellige typer offentligt transport, at komme til Region Sjællands Hovedsæde i Sorø.

Vi har løbende prøvet at gøre vores eget parti opmærksom på, hvordan man kunne styrke det nære sundhedsvæsen, og hvordan udspillet her vil føre til en gigantisk centralisering. Indtil videre forgæves. 

Det er forståeligt, hvordan det her udspil kan være groet i Lars Løkke Rasmussens baghave. Det var trods alt ham, der stod bag strukturreformen i 2007, som ledende stemmer i mit parti har kaldt “den største centralisering i danmarkshistorien siden enevældens indførsel”.

Men at det her udspil skulle komme fra en regering ledet af Socialdemokratiet - det er meget svært at forstå.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Maja Højgaard

Borgmester (S), Brøndby Kommune
læge

Merete Amdisen

Borgmester (S), Ishøj Kommune
Lærer (Blaagaard Seminarium, 1997)

Kasper Damsgaard

Borgmester (S), Glostrup Kommune
tømrer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024