Kronik

Knud Foldschack: Rammerne om fonde bør sikre gavn for samfundet og styrke det gode initiativ

Skal man kunne gradbøje stifters vilje af hensyn til samfundsmæssigt presserende behov som klima og sociale opgaver? Og vil det gavne samfundet at tillade flere små almennyttige tiltag under friere rammer? Advokat Knud Foldschack har grebet stafetten i vores temadebat om fornyelse af fondslovgivningen. 

Det er påtrængende med en revision af fondslovgivningen, skriver Knud Foldschack.
Det er påtrængende med en revision af fondslovgivningen, skriver Knud Foldschack.Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Knud Foldschack
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Justitsministeren har bebudet en gennemgribende revision af fondslovene. Særdeles påtrængende efter min opfattelse.

Mit håb er, at ministeren med revisionen sætter fokus på at gøre fondslovgivningen mere tidssvarende i forhold til uddelingsmuligheder samt at sikre de små projektudøvende fonde frie og rimelige vilkår i praksis.

Begge fokusområder vil kunne sikre en langt større samfundsgavnlig effekt fra de mange fonde vi har i Danmark. 

Mere tidssvarende fortolkning 

I dag anvendes en restriktiv formålsfortolkning, når fondene skal udlodde midler. Man er med andre ord meget tro mod de ord, som stifteren af en fond i nogle tilfælde nedfældede for mange år tilbage. Efter min opfattelse er man i visse tilfælde også for tro mod stifterens ord.

Man skal i den forbindelse huske, at vi altså taler om mere end 20 milliarder kroner, som uddeles fra fonde i Danmark til almennyttige formål hvert år på baggrund af, hvad stifteren har nedfældet ud fra datidens virkelighed. 

Mange af de store fonde er stiftet af velhavere, som ville gøre en forskel, ville mindes eller måske endda har haft dårlig samvittighed.

Det har ofte stiftet fondene med skattemæssigt begunstigende fordele, hvor avancebeskatning er undgået i forbindelse med virksomhedsoverdragelser og generationsskifter, og hvor skatteudskydelsesregler og bonusfradrag reelt gør fondene til meget lavtydende bidragere til samfundet rent skattemæssigt.

100 år gamle overvejelser fra for længst afdøde stiftere bør måske ikke have endegyldig indflydelse på uddelingsformålene.

Knud Foldschack
Advokat

Jeg mener derfor, at man med rette kan stille spørgsmålstegn ved, om deres vilje skal fortolkes restriktivt uden hensyn til samfundsudviklingen og uden hensyn til de mange skattemæssige fordele, som stifteren har haft ved at stifte en fond og den efterfølgende drift.

Måske skulle man ligefrem overveje samfundsmæssige relevante prioriteringskrav i forhold til fondenes formål. 100 år gamle overvejelser fra for længst afdøde stiftere bør måske ikke have endegyldig indflydelse på uddelingsformålene. Måske ville der ligefrem være forståelse fra de afdøde, hvis de i dag havde mulighed for at være meningsdannere.

Hensyn til samfundsudvikling 

Jeg advokerer ikke for, at man skal have offentlig repræsentation i fondenes bestyrelse. Det vil blot politisere og dæmpe risikovilligheden og bør i den grad frarådes. Men større uddelingskrav og bredde bør overvejes. 

Temadebat

Hvad skal en ny fondslov gave?

Der er lagt op til en gennemgribende revision af den lov, som sætter rammerne for de almene fonde i Danmark. 

Et nedsat fondsudvalg skulle have været klar med deres anbefalinger i 2022, men justitsminister Peter Hummelgaard har netop forlænget fristen til udgangen af 2023.

Altinget benytter anledningen og tager i en ny temadebat pulsen på de almene fonde. Vi giver stafetten til centrale aktører i fondsverdenen, forskere, politikere og eksperter og beder dem komme med deres bud på blandt andet:

Hvordan kan en ny fondslovgivning hindre, at mindre fonde drukner i administration, og hvad skal man kræve til gengæld? Bliver der nok velgørenhed og velfærd for pengene? Kan et nyt fondsregister bane vejen for større transparens og bør der eksempelvis lægges mere vægt på at sikre ansvarlighed, også blandt de mindre almene fonde?
 

Jeg håber, at det udvalg, som netop nu kigger på revisionen af fondslovgivningen, vil stille sig selv følgende spørgsmål: 

Hvorfor skal fonde være etableret med et evighedssigte? Og hvorfor kan formål ikke ændres i forhold til samfundsudviklingen? 

Tidligere drev vi eksempelvis landbrug og beskyttede natur på én måde. Vi rettede åer ud. Nu slynger vi dem. Vi drev også intensivt skov- og landbrug. Nu ønsker vi naturskov og udlægning af landbrugsjord til naturområder. 

Bør samfundsmæssige presserende behov som klima og sociale opgaver ikke fra lovgivers side prioriteres, eksempelvis via ekstra bonusfradrag eller andre adfærdsregulerende tiltag?

Fokus på små virksomheder

Den anden del, som jeg håber, at både udvalget og justitsministeren vil have fokus på, når fondslovgivningen skal revideres, er hensynet til de små iværksættere og samfundsengagerede personer og virksomheder. 

De love, der eksisterer i dag, regulerer reelt kun to slags fonde. De almene fonde og de erhvervsdrivende fonde. Men ingen af disse to fondsformer er ideelle for de små almennyttige tiltag. 

Siden midten af 1980’erne har den restriktive fondslovgivning efter min opfattelse glemt at tage højde for det stadigt stigende antal iværksættere og samfundsengagerede personer, som via deres idéer og engagement ønsker at gøre en forskel, og som ønsker at realisere en erhvervsaktivitet til gavn for klimaet, kulturen og de dårligt stillede medborgere uden at have egen økonomisk vinding for øje.

Virkeligheden er desværre, at små iværksættere, samfundsengagerede personer og NGO’er har trange vilkår i en fondslovgivning, som ofte ikke kan rumme denne form for udøvende almennyttig virksomhed i praksis.

Knud Foldschack
Advokat

Mange løser opgaver i fondsregi for stat og kommuner – ofte med projektstøtte fra de store fonde – eksempelvis teatre, ungdomshuse, kulturevents, sportsklubber, sociale initiativer og borgerinformationscentre.

Det offentlige ønsker ikke at påtage sig den tilsynsopgave, som gør, at fondslovenes undtagelsesbestemmelser for registrering af fonde kan bruges, og gode samfundsgavnlige aktiviteter udføres derfor ofte i det juridiske ingenmandsland.

Fondstanken er på mange måder ideel for denne gruppe af personer: De kan sikre formålet i en vedtægt uden frygt for, at det bliver kuppet, som man ser det i foreninger, og de kan udvise en større troværdighed over for omverdenen, ikke mindst over for potentielle tilskudsgivere, myndigheder og samarbejdspartnere.


Lammende krav for mindre fonde

Men virkeligheden er desværre, at de små iværksættere, samfundsengagerede personer og NGO’er har trange vilkår i en fondslovgivning, som ofte ikke kan rumme denne form for udøvende almennyttig virksomhed i praksis.

Kapitalkrav på 300.000 kroner for erhvervsdrivende fonde og 1.000.000 kroner for ikke-erhvervsdrivende fonde samt krævende administrative krav, der er ens for milliardfondene og de små "fonde på gaden", er lammende og ofte unødvendige.

Læs også

Et andet eksempel er de nuværende kapitaltabsregler, som sikkerhedsmæssigt er relevante for de store fonde, men som ofte volder unødige problemer for de mindre fonde. Det er ikke afgørende for små projektfonde at sikre grundkapital i forhold til realisering af deres projekter.

Et tredje eksempel er det erhvervsmæssige omsætningskrav – i øjeblikket på 250.000 kroner om året – som fremstår uforståelige og usmidige.

Fonde for iværksættere

Til illustration kan nævnes "Junkfood", som jeg har været med til at stifte i samarbejde med kokken Rasmus Munk fra Alchemist. Virksomheden leverer fra køkkenet i Mændenes Hjem i Kødbyen dagligt 300 gratis måltider mad til københavnske institutioner og hjemløse i byen.

Måltiderne finansieres af blandt andet tilskud og donationer. Råvarer og lønninger disponeres på markedsvilkår og ligger i millionklassen. Men fordi virksomheden leverer måltiderne gratis, så kunne den ikke umiddelbart stiftes som en erhvervsdrivende fond.

Virksomheden var derfor nødt til at etablere en ny form for omsætning blot for at kunne leve op til kravene til erhvervsdrivende fonde. En smidigere lovgivning havde gjort processen lettere, ikke bare for Junkfood, men for alle tilsvarende almennyttige organisationer, som ønsker at være en fond. Dette er for mig uforståeligt og ikke mindst uhensigtsmæssigt, hvis man ønsker at give almennyttigt iværksætteri de bedste vilkår.  

Unødvendig forskelsbehandling

Good Governance-reglerne bør også differentieres i forhold til små og store fonde og det, som fondene beskæftiger sig med.

Misbrug og nepotisme skal selvfølgelig undgås, men de små projektudøvende fonde skal ikke mødes med samme skarpe krav som de store.

En interessant vinkel i den sammenhæng er i øvrigt, at det er mere og mere brugt i de store fonde at risikoforsikre bestyrelsesmedlemmernes handlinger – en foranstaltning, som de små fonde på ingen måde kan honorere.

De deltager også i debatten:
  • Gitte Lillelund Bech, direktør for markeder i Dansk Erhverv
  • Hanne Brinch, direktør i Found Aid
  • David Dencker, direktør i Grant Compass
  • Preben Bang Henriksen (V), retsordfører
  • Ann Leistiko, formand for Isobro
  • Christian Gregersen, managing partner i Horten Advokater
  • Christian Have, debattør, forfatter og kreativ direktør for Have Kommunikation
  • Liv Egholm, lektor på CBS
     

Spørgsmålet er, om ikke der er skabt en virkelighed, hvor nødvendige krav i forhold til de store fonde med omfattende drifts- og kapitalinteresser har medført en reel uhensigtsmæssig unødvendig forskelsbehandling i forhold til de små projektfonde. Konsekvensen er at unødige omkostninger til at efterleve kravene bliver taget fra sparsomme uddelingsmidler. 

Måske skulle man ligesom i lovgivningen for aktieselskaber opdele fondene i flere klasser.

Folketinget prøvede tilbage i 2014 med en ny lovgivning om socialøkonomiske virksomheder at indføre et alternativt registreringssystem for ikke-offentlige virksomheder, som erhvervsmæssigt udførte almennyttigt/velgørende arbejde, og som ønskede, at et eventuelt overskud skulle blive i virksomheden eller gå til andre velgørende formål.

Men loven har bare desværre aldrig virket i forhold til fondslovgivningen, blandt andet fordi kapitalkrav og de andre krav i fondslovgivningen fortsat er gældende.

Man har ikke inkluderet disse socialøkonomiske virksomheder optimalt, som ellers er så vigtige for fremme af idérigdommen i vores samfund.

Klasseopdelte fonde

Måske skulle en fondslovsrevision åbne op for den type nyere fonde, som ikke er kapitalinteressante, men som udfører et almennyttigt arbejde i dagligdagen.

Læs også

Man kan spørge, hvorfor socialøkonomiske virksomheder, der er etableret som fonde, skal have væsentlig egenkapital, når de udfører samfundsnyttige opgaver?

Tit medfører tilskud fra de store fonde – begrænset til projektstøtte – problemer i forhold til daglig drift og kapitalkrav.

En klasseopdeling af fondene kunne sikre den nødvendige kontrol i de store fonde, hvor der er et behov, og frigøre de hundredvis af små fonde, som har viet deres virke til at hjælpe samfundsudviklingen – både i forhold til formål og kapital fra ofte administrative krav, som måske fjerner fokus fra rette område.

Hvorfor skal man ikke kunne låne en "samfundsgavnlig fond" i Erhvervsstyrelsen, ligesom man låner en bog på biblioteket?

Er formålet alene at arbejde til gavn for samfundet, bør vi ikke sætte rammer, der begrænser det gode initiativ.

Sådan var retsstillingen reelt, frem til at fondslovene blev skabt i midten af 1980’erne, og jeg mener faktisk, at vi i en eller anden grad skal genbesøge tiden fra før den nyere lovgivning.

En ting er i hvert fald sikkert. Det er påtrængende med en revision af fondslovgivningen. Jeg håber, at justitsministeren vil være med til at sikre, at både store og små fonde får endnu bedre vilkår i fremtiden.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Knud Foldschack

Advokat (L), Foldschack & Forchhammer, medstifter af Repariate the Children
cand.jur. (Københavns Uni. 1982)

0:000:00

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024