Theresa Scavenius
svarer
Lars Aagaard Møller

Theresa Scavenius (UFG) spørger klima-, energi- og forsyningsministeren, Lars Aagaard, om teknisk bistand til ændringsforslag om sikring af, at den demokratiske kontrol og styring med vandsektoren ikke forsvinder

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 106, Spørgsmål 18
Vandsektorloven rykker ved magtforholdet mellem kommunalbestyrelser, embedsfolk og ministeriet. For at sikre, at den demokratiske kontrol og styring med vandsektoren ikke forsvinder foreslås en række ændringsforslag.

Vil ministeren yde teknisk bistand til at udforme de nødvendige ændringsforslag, som sikrer, at:

– Der indsættes en solnedgangsklausul på 3 år, således at Folketinget automatisk efter 3 år igen skal tage stilling til alle de bemyndigelser, der bliver givet i lovforslaget til ministeren og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen?

– Der ændres i de paragraffer, der giver ministeren og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen ret til at omgøre kommunalbestyrelsernes beslutninger?

– Kommunalbestyrelserne gives mulighed for at bestemme demokratisk, om de ønsker at være reguleret efter vandsektorlovens nye bestemmelser?

– Der er transparens ift. udmøntningen af bekendtgørelser, ligesom der sikres en udvidet ret til aktindsigt?

– Der indsættes en bestemmelse i lovforslaget om, at hele den proces, som er beskrevet i ministeriets høringsnotat til lovforslaget, hvoraf det fremgår, at ”ved den kommende udmøntning i bekendtgørelser vil ministeriet invitere bl.a. branchen med og have en tæt dialog om de konkrete løsninger”, offentliggøres? Det gælder møder mellem Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og Klima- Energi- og Forsyningsministeriet og møder med eksterne interessenter. Offentliggørelse vedrører deltagerlister på minister- og embedsmandsniveau, dagsordener, referater og konklusioner fra møderne.

Alle møder skal være åbne og med deltagelse af repræsentanter for vandsektoren, vandselskaber samt miljø- og vandeksperter.

Svar fra onsdag den 10. april 2024
Ad solnedgangsklausul:

Lovforslaget indeholder en række bemyndigelser til ministeren til at fastsætte nærmere regler inden for rammerne af den regulering, der er fastsat i de pågældende love. Lovforslaget indeholder desuden bemyndigelser til Vandsektortilsynet (det nuværende Forsyningssekretariat) til at træffe afgørelser i medfør af vandsektorloven. Nogle af disse bemyndigelser er nye, andre er en videreførelse af eksisterende bemyndigelser i ændret form.

Bemyndigelser til at fastsætte regler er en integreret del af reguleringen af vandsektorens økonomiske forhold, hvor der er foretaget en vurdering af, hvilke regler der er overordnede og bør fastlægges i selve loven, og hvilke der er af mere teknisk karakter, og hvor der kan være behov for en løbende tilpasning, og som derfor bedst kan fastlægges ved bekendtgørelse.

Bemyndigelserne og de bekendtgørelsesregler, der udstedes i medfør heraf, er nødvendige for, at den regulering, der er fastlagt i de respektive love, kan fungere. Det samme gælder bemyndigelserne til, at Vandsektortilsynet kan træffe afgørelser i medfør af vandsektorloven. Jeg vurderer, at det vil være uforsvarligt, hvis samtlige af disse bemyndigelser automatisk bortfaldt efter 3 år, da man så ville risikere, at lovgivningen slet ikke fungerede efter hensigten, og desuden uforholdsmæssigt at Folketinget skulle tage stilling til samtlige af disse bemyndigelser igen efter 3 år.

På denne baggrund agter jeg ikke at udarbejde ændringsforslag på dette punkt og ville heller ikke kunne støtte et sådant forslag.

Ad omgørelse af kommunalbestyrelsens beslutninger Lovforslaget indeholder ikke bestemmelser, som giver ministeren, Konkurrenceog Forbrugerstyrelsen eller Vandsektortilsynet ret til at omgøre kommunalbestyrelsernes beslutninger.

Det følger af myndighedsstrukturen for reguleringen af vandsektorens økonomiske forhold, at både Vandsektortilsynet og kommunalbestyrelsen kan komme til at tage stilling til den samme udgift som led i deres respektive afgørelser efter lovgivningen. Vandsektortilsynet vil ikke kunne omgøre kommunalbestyrelsens afgørelser om f.eks. godkendelse eller ikke-godkendelse af et vandselskabs takster, uanset om Vandsektortilsynet har en anden vurdering end kommunalbestyrelsen af lovligheden af en udgift, som vandselskabet har afholdt eller planlægger at afholde.

Side 2/4 Spørgsmålet giver på denne baggrund ikke anledning til at formulere et ændringsforslag.

Ad adgang for kommunalbestyrelserne til ikke at være reguleret efter vandsektorlovens nye bestemmelser I forhold til de nye regler i vandsektorloven, som foreslås indført, vedrører disse for størstedelens vedkommende Vandsektortilsynets overvågnings- og analysevirksomhed og tilsynsopgaver. Med hensyn til de generelle overvågnings- og analyseopgaver vil det ikke give mening, hvis visse kommuner ikke var omfattet, da formålet bl.a. er at skaffe et oplyst og dækkende grundlag for reguleringen, hvilket forudsætter, at analyser m.v. er landsdækkende.

Med hensyn til det styrkede tilsyn med de enkelte vandselskaber, og særlig tilsynet med vandselskabernes aftaler med andre parter og vandselskabernes tilknyttede virksomhed, bemærkes, at formålet hermed i høj grad er at sikre, at der ikke sker krydssubsidiering internt i forsyningskoncerner eller tages for store risici, når vandselskaber engagerer sig i andre aktiviteter. Formålet er således at sikre, at de forbrugere, der er knyttet til vandselskabet, ikke kommer til at betale for meget for forsyningsydelsen, herunder som følge af transaktioner med ejerne af vandselskaber eller med andre forsyningsselskaber med samme ejer.

Dette gælder også vandselskaber og forsyningskoncerner, som er kommunalt ejede.

Det vil på denne baggrund være grundlæggende i strid med formålet med de foreslåede regler, hvis kommunalbestyrelsen kunne bestemme, at de ikke skulle gælde i den pågældende kommune.

På denne baggrund agter jeg ikke at udarbejde ændringsforslag på dette punkt og ville heller ikke kunne støtte et sådant forslag.

Ad transparens ift. udmøntningen af bekendtgørelser og udvidet ret til aktindsigt Jeg har forstået denne del af spørgsmålet sådan, at der anmodes om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer yderligere transparens i forhold til udmøntningen af bekendtgørelser og aktindsigt i videre omfang, end hvad der i dag følger af offentlighedsloven og miljøoplysningsloven.

Det er min helt klare opfattelse, at der allerede med nuværende praksis sker en transparent udmøntning af de bemyndigelser, som findes i lovgivningen på vandsektorområdet. Aftalekredsen og Folketingets udvalg involveres i relevant omfang også ved udstedelse af bekendtgørelser på området. Lovforslaget ændrer ikke herpå. For så vidt angår spørgsmålet om aktindsigt i forhold til udmøntningen af bekendtgørelser, er det min klare opfattelse, at aktindsigtsreglerne, herunder i 2013-offentlighedsloven såvel som miljøoplysningsloven og derved 1985-offentlighedsloven, allerede i dag sikrer størst mulig åbenhed i myndighedernes arbejde.

Side 3/4 Der er efter min opfattelse endvidere ikke den fornødne identitet mellem lovforslag L 106 og ønsket om at fremsætte et ændringsforslag med det pågældende indhold under Folketingets behandling af lovforslaget. På den baggrund agter jeg ikke at udarbejde ændringsforslag vedrørende dette punkt og ville heller ikke kunne støtte et sådant forslag.

Ad offentliggørelse af proces ved udmøntning i bekendtgørelser Jeg har forstået denne del af spørgsmålet sådan, at der anmodes om at yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der indebærer en pligt til at offentliggøre de nævnte deltagerlister, dagsordener, referater og konklusioner samt en pligt til offentlig annoncering af møder om udmøntningen af lovforslaget. Jeg skal hertil bemærke følgende:

Som nævnt i høringsnotatet, vil ministeriet ved den kommende udmøntning invitere bl.a. branchen og have en tæt dialog om de konkrete løsninger. Jeg kan oplyse, at det vil indgå i denne proces, at ministeriet inviterer repræsentanter fra vandsektoren og fra kommunerne samt i visse tilfælde konkrete vandselskaber og kommuner. Desuden vil miljø- og vandeksperter fra Miljøministeriet samt eksperter fra andre ministerier som f.eks. Erhvervsministeriet blive inddraget.

Materialet vedrørende det kommende udmøntningsarbejde vil være offentligt tilgængeligt i overensstemmelse med reglerne i offentlighedsloven og miljøoplysningsloven. Endvidere vil udkast til de udmøntende bekendtgørelser i 2024 blive sendt i offentlig høring og efterfølgende vil ikke-ministerielle høringssvar og høringsnotat blive offentliggjort på Høringsportalen.

Der er efter min opfattelse ikke den fornødne identitet mellem lovforslag L 106 og ønsket om at fremsætte et ændringsforslag med det pågældende indhold under Folketingets behandling af lovforslaget. På den baggrund og på baggrund af det i øvrigt ovenfor anførte agter jeg ikke at udarbejde ændringsforslag vedrørende dette punkt og ville heller ikke kunne støtte et sådant forslag.
Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024