Udvalget
svarer
Mai Mercado

Social-, Indenrigs- og Børneudvalget spørger børne- og socialministeren, om at kommentere henvendelsen af 14/5-18 fra Sammenslutningen af Rudolf Steiner Dagtilbud i Danmark

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 160, Spørgsmål 4
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14/5-18 fra Sammenslutningen af Rudolf Steiner Dagtilbud i Danmark, jf. L 160 - bilag 9.

Svar fra onsdag den 16. maj 2018
Sammenslutningen af Rudolf Steiner Dagtilbud i Danmark har rettet henvendelse til Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg vedrørende et udkast til bekendtgørelse om brede pædagogiske mål og indholdsbeskrivelser af seks læreplanstemaer, som ministeriet har sendt i ekstern høring. Bekendtgørelsesudkastet er hjemlet i L160 om ændring af dagtilbudsloven og lov om folkeskolen, hvor der blandt andet foreslås en ny lovgivningsmæssig ramme for den pædagogiske læreplan. Lovforslaget er under behandling i Folketinget.

Jeg skal bemærke, at der står et bredt flertal bag lovforslaget og bekendtgørelsen, som udmønter store dele af dagtilbudsaftalen fra 2017 ”Stærke dagtilbud”.

Aftalen og lovforslaget om den pædagogiske læreplan og den afledte bekendtgørelse bygger på et stort udviklingsarbejde, hvor praktikere, forskere, uddannelsesfolk og interessenter fra området gennem et år har udarbejdet konkrete forslag, som i vid udstrækning uden ændringer derefter er omsat til lovforslag og bekendtgørelse.

Dette udviklingsarbejde, hvor alle aktører på området har bidraget, har ført til, at der fremover er et fælles pædagogisk grundlag for dagtilbud i Danmark. Det er efter min opfattelse centralt, at vi som samfund er tydelige om, hvad vi tilbyder vores børn, der tilbringer en stor del af deres tid og vigtigste år i dagtilbud, og at alle dagtilbud dermed står på det samme pædagogiske fundament. Samtidig er det vigtigt at bemærke, at selve den konkrete udmøntning af fundamentet og temaer sker lokalt og dermed afhænger af de konkrete børn, forældre og personale.

Det fælles fundament hedder i lovforslaget et fælles pædagogisk grundlag for dagtilbuddene. Med det pædagogiske grundlag bliver det for første gang beskrevet i dagtilbudsloven, at elementer som dannelse, leg, børnefællesskaber og læringsmiljøer skal være kendetegnende for den forståelse og tilgang, der arbejdes med i forhold til børns trivsel og læring i alle dagtilbud i Danmark.

Som en del af L160 foreslås det også, at ministeren får bemyndigelse til på bekendtgørelsesniveau at fastsætte to brede pædagogiske mål og en beskrivelse for hvert læreplanstema. De pædagogiske mål og læreplanstemaer skal være retningsgivende for det pædagogiske arbejde med børns læring i dagtilbud.

Med bekendtgørelsen vil dagtilbuddene med afsæt i det pædagogiske grundlag skulle skabe pædagogiske læringsmiljøer for børn, der inden for og på tværs af de seks læreplanstemaer understøtter børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Det fremgår af henvendelsen fra Sammenslutningen af Rudolf Steiner Dagtilbud i Danmark, at de seks beskrivelser (bilagene) ”i et vist omfang går i detaljer med hverdagen i dagtilbuddene og flere steder er der anvisninger, som kan betragtes som direkte påbud om anvendelse af pædagogiske metoder”.

Sammenslutningen gør endvidere opmærksom på, at Rudolf Steiner skoler ikke introducerer børnene til digitale medier i de små klasser, og er af den opfattelse at der med bekendtgørelsen er tale om et statsligt diktat om fx anvendelse af digitale medier med risiko for at ødelægge muligheden for at drive Rudolf Steiner dagtilbud i Danmark.

Jeg kan oplyse, at de seks beskrivelser fastsætter en række forskellige temaer, som børn skal have mulighed for at møde i det pædagogiske læringsmiljø i dagtilbuddet.

Eksempelvis fremgår det af læreplanstemaet ’Alsidig personlig udvikling’, at:

”Læringsmiljøet skal understøtte, at børn engagerer sig i leg og aktiviteter, der inviterer dem til at udfolde, udforske og erfare sig selv og hinanden på mange og nye måder.

Børnenes selvforståelse og handlemønstre skal også udfordres i både leg og aktiviteter, hvor børnenes eller de voksnes handling eller forståelser begrænser barnets egen eller andres udvikling.” I forhold til læreplanstemaet ’Natur, udeliv og science’, handler science-elementet blandt andet om, at dagtilbuddene med udgangspunkt i det pædagogiske grundlag (børnefællesskabet, legen mv.), skal understøtte, at børnene får en begyndende forståelse af hvorfor eksempelvis ting falder på jorden, vand fryser til is, nogle genstande flyder ovenpå, andre synker, vand forsvinder ned i jorden mv. Som en del af beskrivelsen for dette tema fremgår det, at ”Børn skal have mulighed for at stifte bekendtskab med og anvende forskellige teknologiske redskaber som eksempelvis GPS, digital vægt, webkamera mv., som giver børn mulighed for at udvikle en kreativ, produktiv og kritisk tilgang til anvendelse af teknologierne”. De nævnte eksempler på teknologiske redskaber er alene eksempler.

Jeg vil gerne understrege, at der med læreplanstemaerne på ingen måde er tale om et diktat i forhold til at anvende bestemte metoder. Det er således helt op til lokal beslutning, hvordan det enkelte dagtilbud ønsker at arbejde med de forskellige elementer, der fremgår af de enkelte læreplanstemaer.
Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024