18. maj 2018 kl. 08.00Ministersvar
Udvalget
svarer Mai MercadoCarolina Magdalene Maier (ALT) spørger børne- og socialministeren,, om at bekræfte, at der ikke er planer om at indføre en evaluering af læringsmålene
Altingets robot
Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.
L 160, Spørgsmål 6
Kan ministeren bekræfte, at der ikke er planer om at indføre en evaluering af læringsmålene?
Svar fra fredag den 18. maj 2018
Der igangsættes efter sommerferien 2018 en evaluering af den styrkede pædagogiske læreplan, som løber frem til efteråret 2020.
Formålet med evalueringen er at belyse, hvorvidt det pædagogiske grundlag i den styrkede pædagogiske læreplan er retningsgivende for arbejdet i dagtilbuddene, og hvordan der arbejdes med det. Der vil således ikke være tale om en specifik evaluering af læringsmålene, men af det pædagogiske grundlag i den styrkede pædagogiske læreplan i sin helhed.
I evalueringen vil der være fokus på at undersøge, i hvilket omfang og hvordan dagtilbuddene arbejder med udvalgte elementer af det pædagogiske grundlag, fx det brede læringsbegreb, børneperspektiver, børn i udsatte positioner og forældresamarbejde.
Evalueringen er tilrettelagt med en indledende og afsluttende spørgeskemaundersøgelse til hhv. dagtilbudschefer, pædagogiske ledere og pædagogisk personale. Derudover vil der blive lavet kvalitative casestudier undervejs. Det overordnede design for evalueringen er således fastlagt. Der er dog plads til løbende at kunne inkludere øvrige elementer, hvis der undervejs skulle opstå særligt aktuelle elementer, som bør belyses i evalueringen.
Formålet med evalueringen er at belyse, hvorvidt det pædagogiske grundlag i den styrkede pædagogiske læreplan er retningsgivende for arbejdet i dagtilbuddene, og hvordan der arbejdes med det. Der vil således ikke være tale om en specifik evaluering af læringsmålene, men af det pædagogiske grundlag i den styrkede pædagogiske læreplan i sin helhed.
I evalueringen vil der være fokus på at undersøge, i hvilket omfang og hvordan dagtilbuddene arbejder med udvalgte elementer af det pædagogiske grundlag, fx det brede læringsbegreb, børneperspektiver, børn i udsatte positioner og forældresamarbejde.
Evalueringen er tilrettelagt med en indledende og afsluttende spørgeskemaundersøgelse til hhv. dagtilbudschefer, pædagogiske ledere og pædagogisk personale. Derudover vil der blive lavet kvalitative casestudier undervejs. Det overordnede design for evalueringen er således fastlagt. Der er dog plads til løbende at kunne inkludere øvrige elementer, hvis der undervejs skulle opstå særligt aktuelle elementer, som bør belyses i evalueringen.