Rune Lund
svarer
Karsten Lauritzen

Rune Lund (EL) spørger skatteministeren, Karsten Lauritzen, om at redegøre for den samfundsøkonomiske beregning for Fjordforbindelse Frederikssund (Kronprinsesse Marys bro) efter indførelsen af standardfradraget for personer, der passere broen i bil som led i den normale transportvej mellem hjem og arbejde

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 146, Spørgsmål 3
Vil ministeren redegøre for den samfundsøkonomiske beregning for Fjordforbindelse Frederikssund (Kronprinsesse Marys bro) efter indførelsen af standardfradraget for personer, der passere broen i bil som led i den normale transportvej mellem hjem og arbejde? I forlængelse heraf bedes ministeren endvidere redegøre for den samfundsøkonomiske beregning, hvis der også indføres et standardfradrag på 12 kr. pr. passage for brugere af kollektiv trafik, der passere broen som led i den normale transportvej mellem hjem og arbejde.

Svar fra tirsdag den 26. februar 2019
Med lovforslaget foreslås et standardfradrag på 12 kr. pr. passage for pendlere, der passerer Fjordforbindelse Frederikssund (Kronprinsesse Marys bro) i bil som led i den normale transportvej mellem hjem og arbejde. Pendlere, der passerer Fjordforbindelsen Frederikssund, kan derved opnå et standardfradrag i lighed med pendlere, der benytter de to øvrige betalingsbroforbindelser, Storebæltsbroen og Øresundsforbindelsen.

I forbindelse med forslaget er der på helt normal vis skønnet over virkningen på de offentlige finanser.

De ekstra standardfradrag ved passagen af betalingsbroer skal ses i relation til pendlernes merudgifter ved transporten. Ved passage af Storebæltsbroen og Øresundsforbindelsen gives der et ekstra fradrag ved offentlig transport på henholdsvis 15 kr. og 8 kr.

I forhold til Fjordforbindelse Frederikssund forventes det imidlertid ikke, at betalingen ved passage af broen overvæltes i priserne for de pendlere, der benytter offentlig transport til passage. Ud fra et samfundsøkonomiske perspektiv vil et ekstra fradrag pr. passage for brugere af den kollektive trafik, der passerer broen, alt andet lige indebære et uforholdsmæssigt stort tilskud til pendlere, som benytter denne type offentlig transport.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024