Hans Kristian Skibby
svarer
Simon Kollerup

Hans Kristian Skibby (DF) spørger erhvervsministeren, Simon Kollerup, at det ikke er muligt for en annoncør i banksektoren at sikre overholdelse af markedsføringslovens § 11 b ved markedsføring på Facebook, YouTube, Instagram og programmatisk indkøbte medieplaceringer

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 173, Spørgsmål 3
Danske Annoncører og Markedsfører skriver i deres høringssvar, at det i praksis ikke er muligt for en annoncør i banksektoren at sikre overholdelse af Markedsføringslovens §

11 b ved markedsføring på Facebook, YouTube, Instagram og programmatisk indkøbte medieplaceringer. Er ministeren enig i dette?

Svar fra mandag den 12. april 2021
Markedsføringsloven er teknologineutral. Derfor gælder loven som udgangspunkt alle steder og i alle former for medier. Det gælder også lovens § 11 b.

For så vidt angår de tekniske udfordringer, der kan være forbundet hermed, så er det min klare forhåbning, at man i markedet er i stand til at finde konkrete løsninger herpå.

Jeg forventer endvidere, at vi i forslag til ændringsforslag til L 173 får præciseret, at den markedsføring, der sker som et led i en skriftligt sponsoraftale er undtaget fra forbuddet, uanset hvor denne markedsføring sker og uanset, om det er den sponsorerede eller den sponserende virksomhed, der fremgår som afsender. Med ændringen må den sponserende virksomhed eksempelvis gerne omtale sponsoratet på egen hjemmeside eller egne sociale medier, også selvom der herved omtales eller vises logoer for andre sponserende virksomheder.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024