12. april 2021 kl. 08.00Ministersvar
Torsten Schack Pedersen svarer Simon Kollerup
Torsten Schack Pedersen (V) spørger erhvervsministeren, Simon Kollerup, hvordan ministeren vil sikre, at der ikke sker en håndhævelse af markedsføringslovens § 11b i strid med EU-retten, når Kammeradvokaten i sit notat af 3. februar 2021, netop har oplyst, at dette efter omstændighederne vil være tilfældet ved en meget vidtgående håndhævelse
Altingets robot
Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.
L 173, Spørgsmål 4
Vil ministeren redegøre for, hvordan ministeren vil sikre, at der ikke sker en håndhævelse af markedsføringslovens § 11b i strid med EU-retten, når Kammeradvokaten i sit notat af 3. februar 2021, netop har oplyst, at dette efter omstændighederne vil være tilfældet ved en meget vidtgående håndhævelse?
Svar fra mandag den 12. april 2021
Kammeradvokaten bemærker i notatet, at ”…
håndhævelsen af forbuddet i bestemmelsen i § 11 b beror på et vist skøn, der skal udøves i henhold til bestemmelsens forarbejder. En meget vidtgående håndhævelse, der sanktionerer markedsføring af forbrugerlånsvirksomheder, og hvor den konkrete markedsføring af forbrugerlånsvirksomheden kun har en meget begrænset sammenhæng med samtidig markedsføring af spil eller spiludbydere, vil efter omstændighederne kunne være i strid med Direktivet og dermed potentielt bringe bestemmelsen uden for rammerne af artikel 3, stk. 9’s undtagelsesområde.” Forbrugerombudsmanden skal i sin håndhævelse fortolke reglerne, ikke blot i henhold til bestemmelsens forarbejde, men også i lyset af EUretten. Er det den erhvervsdrivendes opfattelse, at Forbrugerombudsmandens håndhævelse af reglerne er for vidtgående, har den erhvervsdrivende mulighed for at indbringe en sag for domstolene, der tilsvarende skal vurdere forholdet i lyset af EU-retten.
På den baggrund mener jeg ikke, at der er grundlag for at foretage yderligere ændringer i markedsføringsloven, end hvad der følger af den politiske aftale af 19. januar 2020.
håndhævelsen af forbuddet i bestemmelsen i § 11 b beror på et vist skøn, der skal udøves i henhold til bestemmelsens forarbejder. En meget vidtgående håndhævelse, der sanktionerer markedsføring af forbrugerlånsvirksomheder, og hvor den konkrete markedsføring af forbrugerlånsvirksomheden kun har en meget begrænset sammenhæng med samtidig markedsføring af spil eller spiludbydere, vil efter omstændighederne kunne være i strid med Direktivet og dermed potentielt bringe bestemmelsen uden for rammerne af artikel 3, stk. 9’s undtagelsesområde.” Forbrugerombudsmanden skal i sin håndhævelse fortolke reglerne, ikke blot i henhold til bestemmelsens forarbejde, men også i lyset af EUretten. Er det den erhvervsdrivendes opfattelse, at Forbrugerombudsmandens håndhævelse af reglerne er for vidtgående, har den erhvervsdrivende mulighed for at indbringe en sag for domstolene, der tilsvarende skal vurdere forholdet i lyset af EU-retten.
På den baggrund mener jeg ikke, at der er grundlag for at foretage yderligere ændringer i markedsføringsloven, end hvad der følger af den politiske aftale af 19. januar 2020.