Jan E. Jørgensen
svarer
Nick Hækkerup

Jan E. Jørgensen (V) spørger justitsministeren, Nick Hækkerup, om erhvervsdrivende, der har udeservering i en opholdsforbudszone, vil kunne miste retten til udendørsservering alene på baggrund af zoneforbuddet, og vil disse erhvervsdrivende blive kompenseret for tab

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 189, Spørgsmål 51
Vil ministeren oplyse, om erhvervsdrivende, der har udeservering i en opholdsforbudszone, vil kunne miste retten til udendørsservering alene på baggrund af zoneforbuddet, og vil disse erhvervsdrivende blive kompenseret for tab.

Svar fra onsdag den 19. maj 2021
1.

Justitsministeriet har forstået spørgsmålet således, at der henvises til den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b, hvorefter politiet med henblik på at fremme trygheden i et område kan udstede forbud mod ophold på et bestemt sted, hvortil der er almindelig adgang (tryghedsskabende opholdsforbud).

2.

Efter den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b vil det være strafbart at opholde sig i et område, hvor der er udstedt et tryghedsskabende opholdsforbud, medmindre der er tale om almindelig færden i området.

Det fremgår af den foreslåede § 6 b, stk. 2, i politiloven, at det er et krav for at udstede et tryghedsskabende opholdsforbud, at en gruppe af personer udviser en adfærd, som er egnet til at skabe utryghed for personer, der bor eller færdes i det pågældende område. Lovforslaget indeholder en række nærmere betingelser, der skal være opfyldt, før politiet kan udstede et tryghedsskabende opholdsforbud. Det er en forudsætning, at udstedelse af et sådant forbud vurderes at være et egnet redskab, og at mindre indgribende foranstaltninger ikke skønnes at være tilstrækkelige til at genskabe trygheden i området.

Som det nærmere fremgår af pkt. 2.2.3.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger, er det et krav for at udstede et tryghedsskabende opholdsforbud, at en gruppe af personer har udvist en adfærd, der er egnet til at skabe utryghed for personer, der bor eller færdes i området. Det fremgår videre af bemærkningerne, at der ved vurderingen heraf f.eks. kan lægges vægt på, om gruppen udviser en chikanerende, truende eller intimiderende adfærd over for f.eks. forbipasserende, beboere eller erhvervsdrivende i området Side 2/4 mv., om gruppens adfærd medfører støjgener og/eller trafikale gener, om personer i gruppen indtager eller er påvirkede af alkohol eller andre rusmidler, om personer i gruppen har medbragt aggressive hunde som f.eks. kamphunde eller muskelhunde mv. Det er dog ikke et krav efter den foreslåede bestemmelse, at adfærden skal have karakter af kriminelle handlinger.

Kravet om, at politiet skal vurdere, at et tryghedsskabende opholdsforbud vil være et egnet redskab, og at mindre indgribende foranstaltninger ikke skønnes at være tilstrækkelige til at genskabe trygheden i området, indebærer, at politiet efter en politifaglig vurdering skal vurdere, at udstedelse af et tryghedsskabende opholdsforbud efter den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 b, stk. 1, vil medvirke til at normalisere tilstanden og genskabe trygheden for beboere og andre, der færdes i området. I den forbindelse skal politiet samtidig vurdere, om der er andre foranstaltninger, som vil være mere egnede i forhold til at genskabe trygheden i området. Det vil efter omstændighederne kunne være tilfældet, hvis politiet vurderer, at et påbud eller forbud til en enkeltperson efter den øvrige lovgivning vil være tilstrækkeligt til at genskabe trygheden i området. Der vil herudover kunne lægges vægt på, om der er grund til at tro, at adfærden vil fortsætte, hvis der ikke udstedes et tryghedsskabende opholdsforbud. Der henvises til pkt. 2.2.3.1.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.

Efter Justitsministeriets vurdering vil der kun i helt ekstraordinære tilfælde kunne opstå en situation, hvor de nævnte betingelser for at udstede et tryghedsskabende opholdsforbud vil være opfyldt på steder, hvor der er udendørsservering, og hvor borgere i almindelighed har et ønske om at opholde sig. Det kan i forlængelse heraf oplyses, at det tryghedsskabende opholdsforbud primært er tiltænkt som et værktøj for politiet til at normalisere tilstanden og genskabe trygheden i områder, hvor borgere i almindelighed må antages ikke at have et ønske om at opholde sig i længere tid som følge af utryghedsskabende adfærd i området. Et tryghedsskabende opholdsforbud vil således i et sådant ekstraordinært tilfælde kunne være en hjælp til de erhvervsdrivende i forhold til at normalisere tilstanden og genoprette trygheden i området.

Det kan endvidere oplyses, at almindelige forvaltningsretlige principper om bl.a. proportionalitet og saglighed også finder anvendelse i forhold til en beslutning om at udstede et tryghedsskabende opholdsforbud. Herudover vil politiet kunne indrette et tryghedsskabende opholdsforbud på en sådan måde, at opholdsforbuddet f.eks. ikke omfatter de dele af en plads mv., hvor Side 3/4 der måtte være udendørsservering, ligesom opholdsforbuddet i øvrigt kan udformes, så forbuddet kun gælder på bestemte tidspunkter af døgnet.

3.

Det fremsatte lovforslag indeholder på den baggrund ikke bestemmelser om kompensation mv. for erhvervsdrivende eller lignende, som måtte blive påvirket af en beslutning om at udstede et tryghedsskabende opholdsforbud.

Det bemærkes dog, at en erhvervsdrivende, som tilbyder udendørsservering i et område omfattet af et tryghedsskabende opholdsforbud, efter omstændighederne kan blive berørt af forbuddet i en sådan grad, at vedkommende bør tillægges partsbeføjelser, herunder muligheden for at påklage politiets beslutning om at udstede et tryghedsskabende opholdsforbud administrativt.

Det kan endvidere oplyses, at erhvervsdrivende eller andre, der lider tab som følge af en ugyldig beslutning om at udstede et tryghedsskabende opholdsforbud, efter omstændighederne vil kunne have krav på erstatning efter de almindelige regler om offentlige myndigheders erstatningsansvar.

Side 4/
Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024