Udvalget
svarer
Nick Hækkerup

Retsudvalget spørger justitsministeren, Nick Hækkerup, om teknisk bistand til ændringsforslag, der medfører, at en udlændinge, der gentagne gange overtræder nattelivsforbuddet, idømmes udvisning af Danmark

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 189, Spørgsmål 57
Vil ministeren yde teknisk bistand til ændringsforslag, der medfører, at en udlændinge, der gentagne gange overtræder nattelivsforbuddet, idømmes udvisning af Danmark?

Svar fra mandag den 31. maj 2021
1.

Det er regeringens holdning, at kriminelle udlændinge i videst muligt omfang bør udvises. Udlændinge, der misbruger deres ophold i Danmark til at begå kriminalitet, har efter regeringens opfattelse ikke noget at gøre i det danske samfund.

Justitsministeriet har ved besvarelsen af 11. maj 2021 af spørgsmål nr. 47 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven og udlændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsskabende opholdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigenstande og udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L 189) redegjort nærmere for de betingelser, der skal være opfyldt, for at udlændinge kan udvises af Danmark, herunder i relation til såvel forslaget om et tryghedsskabende opholdsforbud som forslaget om et nattelivsforbud.

Som det nærmere fremgår heraf, afhænger adgangen til udvisning som udgangspunkt af varigheden af udlændingens ophold her i landet samt den idømte frihedsstrafs karakter og længde. Betingelserne for udvisning skærpes i takt med varigheden af udlændingens ophold i Danmark.

Efter udlændingelovens § 26, stk. 2, skal en udlænding udvises efter bl.a. §§

22-24, medmindre dette med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.

For udlændinge, som er omfattet af EU-reglerne, kan udvisning dog kun ske i overensstemmelse med de principper, der efter EU-reglerne gælder for begrænsning af retten til fri bevægelighed, jf. udlændingelovens § 26 b.

Side 2/6 Om der vil være grundlag for at udvise en udlænding, der idømmes ubetinget fængselsstraf for overtrædelse af et opholdsforbud efter den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 79 c, stk. 1, vil således bero på sagens samlede omstændigheder og domstolenes konkrete og individuelle vurdering af omstændighederne i den konkrete sag. Det er ikke inden for rammerne af Danmarks internationale, herunder EU-retlige, forpligtelser muligt at fastsætte en bestemmelse, som indebærer, at udlændinge, der gentagne gange overtræder et tryghedsskabende opholdsforbud, i alle tilfælde udvises af Danmark.

Regeringen kan på den baggrund ikke støtte et ændringsforslag, der indebærer, at udlændinge, der gentagne gange overtræder et forbud mod deltagelse i nattelivet, i alle tilfælde udvises af Danmark. Et sådant ændringsforslag vil dog lovteknisk kunne udformes som anført nedenfor:

Ændringsforslag til lov om ændring af straffeloven, lov om politiets virksomhed, retsplejeloven og udlændingeloven (Forbud mod deltagelse i nattelivet, tryghedsskabende opholdsforbud, udvidet adgang til beslaglæggelse af værdigenstande og udvisning af udlændinge dømt for vanvidskørsel m.v.) (L 189) ndringsforslag Af (…), tiltrådt af:…

udgår »bøde eller«.

[Skærpelse af straffen for overtrædelse af et forbud mod deltagelse i nattelivet]

forslåede ændring af udlændingelovens § 22, nr. 6, ændres »§ 119, stk. 1 og 2 og stk. 3, 2. pkt., jf. 1. pkt.« til »§ 79 c, stk. 1, jf. §

124 a, stk. 2, § 119, stk. 1, 2 og stk. 4, 2. pkt., jf. 1. pkt.«.

Side 3/6 [Udvisning ved overtrædelse af et opholdsforbud efter den forslåede bestemmelse i straffelovens § 79 c, stk. 1]

I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1513 af 22. oktober 2020, som ændret ved bl.a. lov nr. 572 af 31. maj 2010, § 4 i lov nr. 1832 af 8. december 2. pkt.:

»En udlænding skal uanset 1. pkt. udvises ved gentagne overtrædelser af straffelovens § 79 c, stk. 1, jf. § 124 a, stk. 2, jf. § 22, nr. 6.«

[Udvisning ved overtrædelse af et opholdsforbud efter den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 79 c, stk. 1.]

Bemærkninger Til nr. 1 Med ændringsforslaget foreslås det at skærpe straffen for overtrædelse af et forbud mod deltagelse i nattelivet til fængselsstraf i førstegangstilfælde.

Skærpelsen af straffen for overtrædelse af et forbud mod deltagelse i nattelivet skal ses i lyset af den under nr. 2 foreslåede ændring i udlændingelovens § 22, hvorefter en udlænding kan udvises, hvis udlændingen efter straffelovens § 79 c, stk. 1, jf. 124 a, stk. 2, idømmes ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville have medført en straf af denne karakter, jf. udlændingelovens § 23, nr. 1 og § 24, nr. 1.

Med ændringen forudsættes, at straffen for overtrædelse som udgangspunkt fastsættes til fængsel i 14 dage i førstegangstilfælde. Det forudsættes fortsat, at straffen for overtrædelse i andengangstilfælde og derover som udgangspunkt fastsættes til fængsel i 30 dage. Det forudsættes herudover at straffen i andengangstilfælde eller herover som udgangspunkt gøres ubetinget.

Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau vil kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder, j Side 4/6 herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i medfør af straffelovens kapitel 10.

Ændringsforslaget vil potentielt kunne få økonomiske konsekvenser for myndighederne i straffesagskæden. De økonomiske konsekvenser vil skulle afdækkes nærmere.

Til nr. 2 Efter udlændingeloven kan en udlænding udvises, hvis den pågældende idømmes ubetinget frihedsstraf for nærmere bestemte overtrædelser af navnlig straffeloven. Det gælder uanset frihedsstraffens længde og varigheden af udlændingens ophold i Danmark, jf. udlændingelovens § 22, nr. 4-9, § 23, nr. 1, og § 24, nr. 1.

Med ændringsforslaget foreslås det at udvide udlændingelovens § 22, nr. 6, til også at omfatte overtrædelser af den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 79 c, stk. 1, jf. § 124 a, stk. 2.

Ændringen vil betyde, at en udlænding vil kunne udvises uanset varigheden af udlændingens ophold her i landet og uanset den pågældendes opholdsgrundlag, hvis den pågældende idømmes ubetinget fængselsstraf for at have overtrådt et opholdsforbud efter den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 79 c, stk. 1, jf. § 124 a, stk. 2.

Ændringen vil indebære, at der som udgangspunkt vil skulle ske udvisning på baggrund af straf for overtrædelse af den foreslåede bestemmelse om forbud mod deltagelse i nattelivet i straffelovens § 79 c, stk. 1, uanset frihedsstraffens længde. Udvisning vil skulle finde sted, medmindre Danmarks internationale forpligtelser med sikkerhed er til hinder herfor. Dette vil afhænge af en konkret vurdering, hvori bl.a. skal indgå, om udlændingen har et familieliv i Danmark, længden af udlændingens ophold i Danmark samt den begåede kriminalitets art og grovhed.

For udlændinge, som er omfattet af EU-reglerne, vil udvisning skulle ske i overensstemmelse med de principper, der efter EU-reglerne gælder for begrænsning af retten til fri bevægelighed, jf. udlændingelovens § 26 b.

Til nr. 3 Side 5/6 Med ændringsforslaget foreslås det at tilføje et 2. pkt. til udlændingelovens § 26, stk. 2, hvorefter en udlænding skal udvises ved gentagne overtrædelser af straffelovens § 79 c, stk. 1, jf. § 124 a, stk. 2, jf. § 22, nr. 6, uanset om udvisning med sikkerhed vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser.

Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at en udlænding, der idømmes ubetinget frihedsstraf for mere end én gang at have overtrådt et opholdsforbud efter den forslåede bestemmelse i straffelovens § 79 c, stk. 1, i alle tilfælde vil skulle udvises uanset varigheden af udlændingens ophold her i landet og uanset den pågældendes opholdsgrundlag. Det gælder også, selv om en udvisning vil være i strid med Danmarks internationale forpligtelser. Bestemmelsen gælder også for udlændinge, som er omfattet af EU-reglerne, jf. udlændingelovens § 26 b.

Side 6/6
Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024