Hans Christian Schmidt
svarer
Benny Engelbrecht

Hans Christian Schmidt (V) spørger transportministeren, Benny Engelbrecht, om ministeren vil oversende en liste over køretøjer, som svarer til høringssvar om successiv implementering fra AutoConsult, hvor det for hver køretøjsart tydeligt markeres efter hvilken paragraf, at registreringssyn fremover vil kunne gennemføres

Ministersvar er robotgenereret indhold, der oprettes automatisk på basis af Folketingets database over de spørgsmål, der stilles af Folketingets medlemmer og besvares af regeringens ministre. Overskrifterne er skrevet af Altinget. Altinget tager forbehold for fejl i indholdet.

L 91, Spørgsmål 1
Vil ministeren oversende en liste over køretøjer, som svarer til høringssvar om successiv implementering fra AutoConsult, hvor det for hver køretøjsart tydeligt markeres efter hvilken paragraf, at registreringssyn fremover vil kunne gennemføres? Der henvises des­

uden til høringssvar fra Motorhistorisk Samråd, Tekniske Konsulenter for Vejtransport, De Danske Bilimportører og Preben Egelund (L91 – bilag 3).

Svar fra tirsdag den 23. november 2021
Vil ministeren oversende en liste over køretøjer, som svarer til høringssvar om successiv implementering fra AutoConsult, hvor det for hver køretøjsart tydeligt markeres efter hvilken paragraf, at registreringssyn fremover vil kunne gennemføres? Der henvises desuden til høringssvar fra Motorhistorisk Samråd, Tekniske Konsulenter for Vejtransport, De Danske Bilimportører og Preben Egelund (L91 bilag 3).

Svar:

Det er ikke med lovforslaget hensigten, at der skal fastsættes andre regler for godkendelse af køretøjer, der ikke er omfattet af typegodkendelsesforordningerne end de regler, som hidtil har været gældende på området. Relevante regler i synsbekendtgørelsen vil således blive genudstedt med samme indhold som var gældende før den 1. januar 2021.

Jeg har noteret mig, at der i forbindelse med hastehøringen af lovforslaget er udtrykt et ønske fra branchen om, at der udarbejdes en oversigt over de godkendelseskrav og tekniske krav, der gælder for de enkelte køretøjstyper, uanset om de er omfattet af typegodkendelsesforordningerne eller ej.

Jeg kan godt forstå, at godkendelsesreglerne kan være vanskelige at overskue. Det er også baggrunden for, at jeg, som det også er oplyst i høringsnotatet til lovforslaget, vil tage skridt til at Færdselsstyrelsen udarbejder en brugervenlig oversigt over alle køretøjstyper samt de godkendelsesregler og tekniske regler, der er gældende for de enkelte køretøjstyper.

Side 2/3 Jeg har i forbindelse med dette spørgsmål anmodet Færdselsstyrelsen om at udarbejde en oversigt over de regler i synsbekendtgørelsen, som fandt anvendelse før den 1. januar 2021, og som vil finde anvendelse for registreringssyn og godkendelse af de køretøjer igen, når lovforslaget er trådt i kraft.

Færdselsstyrelsen har i den forbindelse bidraget med følgende oplysninger, som jeg kan henholde mig til:

”Færdselsstyrelsen har taget udgangspunkt i den, af Preben Egelund (Autoconsult), udarbejdede tabel. Det skal i den forbindelse nævnes at tabellen er udarbejdet i en anden sammenhæng. Datoer og bemærkninger, i tabellen, har derfor ingen sammenhæng med denne sag vedrørende manglende hjemmel til registreringssyn af visse køretøjer.

Færdselsstyrelsen har, med blå skrift, indsat henvisninger til synsbekendtgørelsen. Styrelsen har tillige markeret de køretøjskategorier, der ikke har hjemmel i synsbekendtgørelsen og med blå skrift tilføjet den bekendtgørelse hvori hjemlen findes.

Tabellen kan ses i bilag 1.

Færdselsstyrelsen kan oplyse, at nye EU-typegodkendte køretøjer kan tages i brug uden forudgående syn, jf. synsbekendtgørelsen §§ 7, stk. 2 og 18, stk. 2.

Efter følgende bestemmelser i synsbekendtgørelsen kan der foretages registreringssyn:









§ 16: Syn og godkendelse af brugt importerede køretøjer (biler og påhængskøretøjer over 3500 kg) 18, stk. 1: Syn og godkendelse af brugt importerede køretøjer § 19: Syn når et køretøj har været afmeldt mere endt et år eller været registreret i udlandet.

Et registreringspligtigt køretøj, der har været afmeldt i mere end et år eller senest har været registreret i udlandet, skal fremstilles til syn og godkendes, inden det tages i brug.

§ 20: Syn ved ejerskifte. Når et registreret køretøj skifter ejer, skal køretøjet i nogle tilfælde fremstilles til syn.

§ 21: Syn når der er foretaget konstruktive ændringer.

Hvis et registreringspligtigt køretøjs indretning og udstyr er ændret, skal det ændrede køretøj godkendes ved syn inden det tages i brug.





Side 3/3 











§ 22: Syn når art eller anvendelse ændres. Hvis et registreringspligtigt køretøjs art eller anvendelse er ændret, skal det ændrede køretøj godkendes ved syn inden det tages i brug.

§ 23: Syn ved benyttelse til særlig transport. Inden et køretøj benyttes til transport af farligt gods eller dyr skal det fremstilles til syn og godkendes.

§ 25: Syn af sammenkobling af køretøjer. Et køretøj, der skal anvendes i forbindelse med et bestemt påhængskøretøj eller flere bestemte påhængskøretøjer, skal sammen med påhængskøretøjet fremstilles til syn og godkendes.

§ 26: Syn i forbindelse med synsfri sammenkobling. En bil eller påhængskøretøj, der skal anvendes til synsfri sammenkobling, skal godkendes hertil.

§ 45 og § 46: Udstedelse af attester. Hvis et køretøj godkendes til speciel anvendelse eller med speciel indretning, skal synsvirksomheden udstede en eller flere supplerende attester, der angiver hvad køretøjet er godkendt til.

§ 52: Særlig godkendelse af veterankøretøjer. Et køretøj kan godkendes af en synvirksomhed som veterankøretøj.

Bestemmelserne er indsat, hvor de er relevante i forhold til de køretøjstyper, som er nævnt.” Jeg kan henholde mig til Færdselsstyrelsen bidrag til besvarelsen.
Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024