Debat

Concito: Når staten prioriterer tabsgivende motorveje over kystsikring, er der tydeligvis noget galt

Selv en skoleelev kan se, at det er barokt, når staten vil bruge flere milliarder på nye byggeprojekter med dårlig samfundsøkonomi, men på samme tid ikke vil give penge til kystsikring. Det er derfor oplagt at se, hvordan beslutninger om offentlig støtte til nye anlæg træffes, og her er svaret uklart, skriver Søren Have. 

Både Concitos analyser og en ny rapport fra blandt andet DTU viser et kæmpe behov for at håndtere de problemer, som vand og vejr vil give, skriver Søren Have.
Både Concitos analyser og en ny rapport fra blandt andet DTU viser et kæmpe behov for at håndtere de problemer, som vand og vejr vil give, skriver Søren Have.Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix
Søren Have
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Nogle gange er et debatindlæg så åbenlyst, at det nærmest skriver sig af sig selv. Dette er et af dem.

For når man den ene dag kan læse i Ingeniøren om, hvordan staten er i gang med at bruge næsten 18 milliarder kroner på otte nye trafikale anlægsprojekter med et samfundsøkonomisk underskud på syv milliarder kroner, og den næste dag i DR kan læse, at staten hverken vil dække udgifter til kystsikring eller tillade kommunerne øget anlægsramme til selv at betale, så er der tydeligvis noget galt med prioriteringen af ressourcerne.

Både Concitos analyser, og helt aktuelt også en ny rapport fra blandt andet DTU, viser et kæmpe behov for at håndtere de problemer, som vand og vejr vil give.

Læs også

At det dertil er velkendt, at der også savnes penge til at vedligeholde såvel kommuneveje som skoler, gør det bare endnu mere barokt.

Det er derfor oplagt at spørge sig selv, hvordan det besluttes, hvor mange midler det offentlige skal brug på anlæg og til hvilke typer af anlæg (hvilket så vil afgøre fordelingen mellem stat, regioner og kommuner). Svaret på dette er … uklart.

En uklar ramme for offentlige investeringer

Hvis man for eksempel tager fat i Infrastrukturaftale 2035, så fremgår det, at aftalen om at udbygge med markant mere vejinfrastruktur "finansieres af den samlede afsatte ramme til offentlige investeringer frem mod 2025 samt af de midler, der vil blive afsat til investeringer i kommende økonomiske planer i årene efter 2025".

Når man så kigger i Økonomisk Redegørelse efter de offentlige investeringer, kan man se, hvordan de udvikler sig, men der står ikke noget om, hvordan rammen fastsættes.

Artiklen fortsætter under billedet.

Foto: Concito

Jævnfør følgende sætning kan man faktisk få den opfattelse af, at der ingen ramme er som sådan, men at den implicit er summen af poster: "Skønnene for de offentlige investeringer er behæftet med betydelig usikkerhed, da udgifterne blandt andet påvirkes af forskydninger i byggeaktiviteten med videre mellem de enkelte år i forbindelse med større anlægsprojekter (for eksempel på transportområdet) eller forskydninger i leveringstidspunktet for materielinvesteringer (for eksempel til Forsvaret)".

Set udefra er det altså ret uklart, hvordan rammen for offentlige investeringer fastsættes og fordeles.

Dertil kommer, at Finansministeriet for nyligt har ændret vejledning til, hvordan infrastrukturinvesteringer skal forudsættes finansieret.

Det haster med en politisk drøftelse

Hidtil har filosofien været, at alternativet til at bruge for eksempel ni milliarder kroner på en tredje Limfjordsforbindelse ville være at give borgerne en skattelettelse på samme beløb, hvilket der ville være en samfundsøkonomisk gevinst ved.

Den går man glip af ved at bruge pengene på et anlægsprojekt, hvorfor estimatet af den tabte gevinst skal indgå som en omkostning for projektet.

Selv en skoleelev kan se det skøre i, at vi bygger mere, selvom vi angiveligt ikke har råd til at vedligeholde og beskytte det, vi allerede har over for klimaforandringerne.

Søren Have
Programchef, Fremtidens Mobilitet, Concito

Det sker ikke med den nye vejledning, fordi Finansministeriet mener, "at behovet for finansiering af et konkret projekt ikke i sig selv kan påvirke størrelsen af den offentlige sektor, behovet for skatteindtægter og dermed i sidste ende arbejdsudbuddet".

Som konsekvens kommer projekter, der bruger offentlige midler (for eksempel anlægsprojekter), til at se økonomisk bedre ud, mens projekter, der inddriver midler (for eksempel kørselsafgifter), kommer til at se ringere ud.

Denne ændring siger altså, at beslutningen om, hvordan staten skaffer midler til anlæg, ikke er en projektbeslutning men en overordnet beslutning.

Fint, men det haster så med en politisk drøftelse af i) hvordan denne beslutning tages, ii) om den samtænkes med kommunernes behov for anlæg/vedligehold/fremtidssikring, og iii) hvordan den samlede anlægsramme bedst anvendes på tværs af sektorer.

For selv en skoleelev kan se det skøre i, at vi bygger mere, selvom vi angiveligt ikke har råd til at vedligeholde og beskytte det, vi allerede har over for klimaforandringerne.

Og så har jeg endda slet ikke nævnt de ressourcer, der også skal bruges på andre ting, der er nødvendige for den grønne omstilling, blandt andet den nødvendige udbygning af elproduktion og et grønnere energisystem.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Søren Have

Programchef, Fremtidens Mobilitet, Concito
cand.scient., ph.d. (matematik)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024