Transportministeriets nye regneregler får fremtidige investeringer i infrastruktur til at se bedre ud

Det får nye motorveje til at se mere attraktive ud, når infrastrukturprojekter fremover skal gennemregnes uden skelen til negativ påvirkning af arbejdsudbuddet. Det kan øge anlægsniveauet i staten, vurderer professor. Cepos advarer imod, at arbejdsudbudstabet vil blive overset.

Tabet af arbejdsudbud har traditionelt været sat til en værdi på cirka ti procent af anlægssummen for nye projekter. Nu er den på nul. 
Tabet af arbejdsudbud har traditionelt været sat til en værdi på cirka ti procent af anlægssummen for nye projekter. Nu er den på nul. Foto: Henning Bagger/BAG/Ritzau Scanpix
Daniel Bue Lauritzen

Fremtidens investeringer i broer, motorveje og tunnelforbindelser kommer på papiret til at ligne bedre investeringer for samfundet.

Det bliver konsekvensen af, at Transportministeriet har ændret sin samfundsøkonomiske regnemodel, vurderer professor ved Københavns Universitet Mogens Fosgerau.

”Projekterne kommer alt andet lige til at se bedre ud,” konkluderer han. 

Tidligere på året besluttede Transportministeriet kort før bestillingen af nye beregninger af Egholmforbindelsen at ændre reglerne for, hvordan de samfundsøkonomiske beregninger skal ske på ministeriets område.

Det betyder konkret, at den negative effekt på arbejdsudbuddet, der sker, når staten skal finde finansiering til eksempelvis anlægsprojekter ved at opkræve skatter og afgifter, ikke længere skal tælles med.

Hvis det offentlige skal ud og opkræve en ekstra krone for at betale for et nyt infrastrukturprojekt, så er der en negativ arbejdsudbudseffekt. Den skal ind i regnestykket på en eller anden måde

Otto Brøns-Petersen
Analysechef i Cepos

Den effekt er normalt på cirka ti procent af anlægssummen for projekterne.  

For Den Tredje Limfjordsforbindelse, der var det første projekt, der blev beregnet uden skelen til arbejdsudbudseffekten, var effekten eksempelvis på 895 millioner kroner ud af en samlet anlægspris på 9.157 millioner kroner.

For forlængelsen af Kalundborgmotorvejen er effekten på 207 millioner ud af en anlægspris på 2.397 millioner kroner. Samme billede gælder udvidelsen af Amagermotorvejen og andre aktuelle vejprojekter.

Kan øge investeringerne

Når man fremover vælger at se bort fra arbejdsudbudseffekten, vil samfundsøkonomien i projekterne forbedres på papiret, forklarer professor Mogens Fosgerau.

Det kan få betydning for, hvor let det er for politikerne at argumentere for at investere mere i veje og baner, mener han.

"De her beregninger betyder noget for, om transportområdet skal have flere penge eller ej. Og ændringen her trækker i hvert fald ikke i retning af færre penge,” siger Mogens Fosgerau.

Omvendt vil transportpolitiske beslutninger, der trækker penge i statskassen, komme til at se dårligere ud, påpeger professoren.

"Der er også en forvridningseffekt, men den er positiv. Så en eventuel kørselsafgift vil komme til at se dårligere ud, når man laver den her ændring," siger han. 

Samtidig advarer han imod, at man sammenholder beregninger af konkrete projekter med den nye metode med beregninger, der er lavet efter den gamle metode.

Det vil ske ved eventuelle genberegninger af planlagte projekter. 

”Tallene viser noget forskelligt, så de kan ikke sammenlignes. Men det er heldigvis ret nemt at vise, hvad forskellen er. Det er bare et enkelt tal i regnearket, der er forskellen, så det kan man bare lægge frem,” siger han.

Læs også

Cepos: Effekt skal tælles med

Da Finansministeriet i den seneste vejledning i samfundsøkonomisk metode anbefalede, at beregningerne ikke længere skal inkludere den negative arbejdsudbudseffekt, skete det efter længere tids faglig debat mellem økonomer.

Argumentet for ændringen var blandt andet, at de negative arbejdsudbudseffekter reelt opvejes af gevinster i form af øget økonomisk lighed. 

Samtidig argumenterede Finansministeriet for, at behovet for finansiering af et konkret projekt ikke i sig selv kan påvirke størrelsen af den offentlige sektor, behovet for skatteindtægter og dermed i sidste ende arbejdsudbuddet.

Det kan til gengæld politikerne, når de udskriver skatter og afgifter, men her forholder de sig også til de negative effekter på arbejdsudbuddet, argumenterer Finansministeriet.

I Cepos forholder analysechef Otto Brøns-Petersen sig positivt til de ændrede regneregler.

Men han er usikker på, om politikerne i praksis vil have øje for, at beslutninger om investeringer i infrastruktur øger finansieringsbehovet i den offentlige sektor og dermed påvirker arbejdsudbuddet.

Det er tydeligvis allerede mere politik end samfundsøkonomi, der driver, hvilke projekter der bliver lavet

Søren Have
Programchef i Concito

Dermed risikerer effekten i praksis at blive overset, når den ikke er en direkte del af de samfundsøkonomiske beregninger, lyder det.

"Hvis det offentlige skal ud og opkræve en ekstra krone for at betale for et nyt infrastrukturprojekt, så er der en negativ arbejdsudbudseffekt. Den skal ind i regnestykket på en eller anden måde. Man kan ikke bare pille det helt ud,” siger Otto Brøns-Petersen.

I Finansministeriets vejledning til den samfundsøkonomiske metode fremhæver ministeriet, at finansieringen af projekter både kan ske gennem opkrævning af nye skatter og afgifter, besparelser andre steder i den offentlige sektor eller gennem det økonomiske råderum.

Men Otto Brøns-Petersen vurderer, at politikerne ofte vil vælge at skrue på skatterne for at finde finansieringen. Og så vil arbejdsudbuddet blive påvirket.

"Der er en tendens til, at politikerne træffer de beslutninger, der er nemmest for dem selv og ikke nødvendigvis de mest effektive for samfundet. Derfor kan man sagtens komme til at påvirke fordelingspolitikken og dermed arbejdsudbuddet, når man træffer sine beslutninger om infrastrukturprojekter,” siger han.

Læs også

Concito: Samfundsøkonomi er ikke alt

Det var imidlertid ikke tilfældet, at skatten blev hævet, da et flertal i Folketinget i 2021 indgik den mangeårige aftale om infrastrukturinvesteringer frem mod 2035.

Den plan til samlet 161 millarder kroner blev finansieret gennem den offentlige anlægsramme, indtægter fra Storebælt- og Øresundsbroen samt allerede aftalte puljer i andre delforlig.

Men skal man tro professor Mogens Fosgerau kan den næste plan altså meget vel blive endnu større som følge af den ændrede regnemetode.

Inden politikerne lader sig lokke af tilsyneladende gode samfundsøkonomiske beregninger, skal de bare holde sig for øje, at samfundsøkonomien ikke rummer alt, påpeger programchef i Concito, Søren Have.

"Samfundsøkonomien er kun ét element i, om et projekt giver mening at gennemføre eller ej. Der skal være et overordnet formål med projektet, der peger i den retning, som vi gerne vil som land. Det betyder også, at nogle projekter kan give mening, selvom samfundsøkonomien ikke er så god,” siger han.

Derfor vurderer han heller ikke, at den nye regnemetode får den store effekt på hverken investeringsniveauet eller fremtidens konkrete projekter i praksis.

"Jeg tænker ikke, at det her er noget, der kommer til at forandre det store billede. Det er tydeligvis allerede nu mere politik end samfundsøkonomi, der driver, hvilke projekter der bliver lavet," siger han.

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mogens Fosgerau

Professor, Økonomisk Institut, Københavns Universitet
cand.scient.oecon. (Aarhus Uni. 1990), ph.d. i matematik (UCL 1992)

Otto Brøns-Petersen

Analysechef, Cepos
cand.polit. (Københavns Uni. 1989)

Søren Have

Programchef, Fremtidens Mobilitet, Concito
cand.scient., ph.d. (matematik)









Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024