Afgiftsrabat på elbiler gør dem kraftigt underbeskattede, fastslår ny rapport
Elbilister betaler kun for omkring en fjerdedel af de omkostninger, de påfører deres medtrafikanter og andre borgere i samfundet. Professor, bilister og forhandlere peger på kørselsafgifter som løsningen på problemerne.
Daniel Bue Lauritzen
RedaktørDanskerne er blevet ellevilde med elbiler. Og det er måske ikke så underligt.
I årtier har elbilen nemlig været helt eller delvist fritaget for registreringsafgift, og den rabat er blevet en helt central del af forklaringen på, at elbilen nu er danskernes foretrukne valg hos bilforhandlerne.
Men måske er der grund til at genoverveje den klækkelige afgiftsrabat, som elbilisterne nyder godt af.
En ny rapport fra en arbejdsgruppe under Transport-, Skatte- og Finansministeriet slår nemlig fast, at elbilister betaler langt mindre i registreringsafgift end de omkostninger, de påfører samfundet i form af ulykker, trængsel og støj, når de kører rundt på vejene.
"Det her er ikke en eksakt videnskab, men virkeligheden er nok, at elbilerne er klart underbeskattede, mens benzin- og dieselbilerne er nogenlunde eller en smule overbeskattede i dag," siger Lars Gårn Hansen, miljøøkonomisk vismand og professor ved Københavns Universitet.
Den nye rapport fra ministerierne er blevet til, efter at De Økonomiske Råd i 2021 udgav en rapport, hvor økonomerne nåede frem til en ganske opsigtsvækkende konklusion.
Indtil da havde det været så godt som almen viden, at de danske bilister var hårdt og nok også for hårdt beskattet.
Men vismændene kunne på baggrund af opjusterede uheldsomkostninger samt danskernes voksende appetit på de afgiftsfritagede elbiler konkludere, at virkeligheden havde ændret sig, og at privatbilismen i Danmark samlet set var underbeskattet.