Anbefalinger til klimamærke på fødevarer præsenteres torsdag

Arbejdsgruppen for det nye klimamærke på fødevarer har sine anbefalinger klar og overdrager dem til regeringen torsdag. Aktørerne er blevet enige om at anbefale et mærke, der sammenligner klimaaftrykket på tværs af alle fødevarer, erfarer Altinget.

Der er et klimamærke på vej, der skal gøre det nemmere for danskerne at handle ind med et mindre klimaaftryk. 
Der er et klimamærke på vej, der skal gøre det nemmere for danskerne at handle ind med et mindre klimaaftryk. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Andreas Arp

Hjælpen er nær for de danske forbrugere, der gerne vil have lettere ved at træffe klimavenlige valg ved køledisken og hylderne i dagligvarebutikkerne.  

Torsdag kommer Danmark således et markant skridt tættere på at få et klimamærke på fødevarer, når regeringens arbejdsgruppe af aktører præsenterer sine anbefalinger til en konkret model for regeringen.

Det sker ved en reception i Føtex på Fisketorvet i København, oplyser Fødevareministeriet i en presseinvitation.

Ifølge Altingets oplysninger anbefaler arbejdsgruppen en såkaldt skalamodel, der gør det muligt at sammenligne klimaaftrykket på tværs af alle typer fødevarer.

Modellen består af fem kategorier, der grafisk rangeres på en skala fra grøn til rød med bogstaverne A til E. Hver enkelt fødevare vil herefter kunne mærkes med farve og bogstav, efter hvilken kategori varen befinder sig i.

Arbejdsgruppen er dermed også nået til enighed, efter at det tidligere har været fremme, at aktørerne så forskelligt på, hvordan mærket skulle indrettes.

Det har således været et ønske fra flere medlemmer, at mærket i højere grad burde give producenterne et incitament til at nedbringe klimaudledningerne. Dette blev foreslået med en ”best in class”-model, der i stedet for at sammenligne alle fødevarer, mærker de klimamæssigt bedste fødevarer inden for hver enkelt fødevarekategori.

En undersøgelse blandt danskerne foretaget af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har dog siden vist, at forbrugerne klart foretrækker en skalamodel. Det er derfor heller ikke utænkeligt, at det har hjulpet arbejdsgruppen med at nå til enighed.

Få de fire vigtigste nedslag fra forbrugerundersøgelsen her.

Altinget logoFødevarer
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget fødevarer kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Fødevarer

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024