Evaluering af populært naturfagsforløb viser gevinster ved praksisfaglig undervisning
En ny positiv effektmåling af Life Fondens naturfagsforløb er et vink med en vognstang til politikerne om at prioritere naturfag, siger direktør Stefan Hermann. Med den nye folkeskoleaftale beskæres det vejledende timetal for natur og teknologi.
Signe Løntoft
RedaktørFolkeskolens undervisning skal være mere praktisk og beskæftige sig med konkrete spørgsmål. Det er intentionen med den skolereform, som en bred kreds af partier kunne præsentere i marts – og det har været et ønske fra politikerne de sidste mange år.
Christine Antorini, som stod bag folkeskolereformen i 2013, talte om, at eleverne for eksempel skulle slagte en ged i naturfagsundervisningen, mens undervisningsminister Mattias Tesfaye har foreslået, at eleverne skal dissekere en fisk.
Nu viser en ny effektmåling af LIFE Fondens forløb Turbovækst – et forløb, som i 2023 blev anvendt på 226 af landets grundskoler – at den slags undervisning virker motiverende på 9. klasses elever.
Det er Rambøll, der har gennemført evalueringen, der viser en statistisk signifikant effekt på elevernes interesse for undervisningen.
Stefan Hermann, administrerende direktør i LIFE Fonden, kalder resultaterne opløftende:
"Det sender et signal om, at det kan betale sig at investere i naturfagsundervisning. I gode materialer, gode forløb og tilstrækkeligt med lærere," siger han.
I forløbet Turbovækst undersøger eleverne, hvordan katalyse og kunstgødning kan øge fødevareproduktionen på en bæredygtig måde.
Stefan Hermann mener, at naturfag fylder for lidt i den almene dannelse: