Hjerteforeningen: Forbyd markedsføring af usunde fødevarer rettet mod børn
DEBAT: Fødevareindustrien har frit spil til at markedsføre billige, afhængighedsskabende og kalorierige fristelser til børn og unge, som risikerer at blive overvægtige. Der bør indføres et direkte forbud mod markedsføringen, mener Hjerteforeningen.
Af Anne Kaltoft
Direktør, Hjerteforeningen
Over halvdelen af danskerne er overvægtige, nemlig 51 procent, hvoraf 17 procent er svært overvægtige. Det er altså mere almindeligt at veje for meget end ikke at gøre det.
For mange kilo på kroppen er ikke et spørgsmål om personlig selvdisciplin eller svag rygrad.
Overvægt er et samfundsproblem, og i dag skal en af de største årsager til fedme findes i den måde, som vores samfund er indrettet på.
Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Debatindlæg kan sendes til [email protected].
Vi lever i en voldsom tilgængelighed af overflødige kalorier – de usunde fødevarer er lette at få fat i, billige at købe og nemme at indtage – og samtidig må vi erkende, at der er en klar mangel på nødvendigheden af at skulle bevæge kroppen.
Vi har ganske enkelt konstrueret et samfund, som gør det svært at spise sundt og med måde – et fedmefremmende samfund.
Kære politikere: Overvægt er ikke den enkeltes ansvar og tilhører ikke privatlivets fred.
Anne Kaltoft
Direktør, Hjerteforeningen
Branche skal ikke fremme folkesundhed
Overvægt er et produkt af det fedmefremmende samfund, og overvægt afstedkommer sygdom, død og voldsomme udgifter for sundhedsvæsen og samfund.
Og nej, det er ikke kun et spørgsmål om frit valg og personligt ansvar, hvad der havner i indkøbskurven og på middagsbordet.
Fødevareindustrien og detailhandlen spiller en betydelig rolle, for de er sat i verden for at sælge produkter og ikke for at fremme folkesundheden.
Hjerte-kar-sygdomme, diabetes, gigt, en lang række kræftformer, depression og angst er nogle af de alvorlige sygdomme, som kan relateres til overvægt.
Sygdomme, der reducerer den forventede middellevetid og ofte resulterer i adskillige år, der er præget af dårlig livskvalitet forud for den for tidlige død.
Og det er store tal.
Et ud af fem tilfælde af iskæmisk hjertesygdom kan tilskrives overvægt, overvægtige har 30 procent forøget risiko for hjertesvigt sammenlignet med normalvægtige, og personer med meget svær overvægt har cirka dobbelt så stor dødelighed som normalvægtige.
Prisregulering virker
I Hjerteforeningen mener vi, at der er behov for strukturelle samfundsændringer for at nedbringe overvægt, og overordnet er der to måder at gribe det an på.
Man kan sikre adgang til sunde muligheder, og man kan regulere forbruget af usunde muligheder – en kombination af begge er at foretrække.
Prisregulering er blandt de mest effektive midler til at påvirke mad- og måltidsvaner, så ved at sænke afgiften på sunde føde- og drikkevarer som frugt og grønt og samtidig sætte afgiften op på for eksempel sukkersødede drikkevarer sikrer vi allerede her danskerne en lettere adgang til sundere produkter.
Vi ved fra forskning og fra tilsvarende initiativer i andre lande, at prisregulering virker. I virkeligheden ved vi det også herhjemmefra, hvor vi i en periode havde en fedtskat.
Den fik rent faktisk forbrugerne til at spise mindre fedt, mens de samtidig skruede op for deres indtag af frugt og grønt.
Forbyd markedsføring
I Hjerteforeningen er vi ikke i tvivl om, at der bør indføres begrænsning på eller et direkte forbud mod markedsføring af usunde fødevarer og produkter rettet mod børn og unge.
Det er produkter med højt indhold af salt, sukker og/eller fedt – for eksempel chips, sodavand, fastfood og chokoladebarer – som i markedsføringen er pakket ind i farver, humor og højt tempo. Det taler til de unge.
Til børnene er det blandt andet morgenmadsprodukter med skyhøje mængder sukker, der med en brølende løve eller smilende tiger på pakken henvender sig direkte til de yngste kunder.
I dag har fødevareindustrien frit spil til at markedsføre dårlige, billige, afhængighedsskabende, kalorierige fristelser til et modtageligt publikum af børn og unge, som risikerer at blive overvægtige og miste gode år af det liv, som de har foran sig.
Så kære politikere: Overvægt er ikke den enkeltes ansvar og tilhører ikke privatlivets fred. Når over halvdelen af Danmarks befolkning er overvægtig, er det blevet et samfundsansvar, som skal løftes strukturelt.
Vi kan ikke være et samfund bekendt, hvor den nemmeste livsstil er den, der fører til overvægt med risiko for hjerte-kar-sygdom og mange af de andre store folkesygdomme og som følge deraf lavere livskvalitet og et kortere liv.
Regulér afgifterne, og begræns markedsføring. Regnskabet skal nok gå op med sparede sundhedsudgifter og mange flere gode leveår til gengæld.