Klimarådet vil have højere dieselafgift end regeringen

Regeringen har spillet ud med et forslag om at hæve dieselafgiften med 50 øre per liter fra 2025. Men man bør hæve afgiften med 40 øre mere, så den er på niveau med den tyske afgift. Det foreslår Klimarådet i deres statusrapport for 2024.

Torsdag præsenterede Klimarådet sin statusrapport for 2024, hvor der bliver gjort status på, hvordan det går med at opfylde Danmarks nationale og internationale klimaforpligtelser.
Torsdag præsenterede Klimarådet sin statusrapport for 2024, hvor der bliver gjort status på, hvordan det går med at opfylde Danmarks nationale og internationale klimaforpligtelser.Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Marie Møller Munksgaard

Der er brug for at lave en højere dieselafgift end den, som regeringen har lagt op til.

Sådan lyder anbefalingen fra regeringens uafhængige ekspertorgan, Klimarådet, i deres nye statusrapport for 2024.

I efteråret varslede regeringen, at man vil hæve dieselafgiften med 50 øre per liter fra 2025. Men i Klimarådets rapport anbefales det, at man hæver afgiften med 40 øre mere, så den er på niveau med den tyske dieselafgift.

Vi synes selvfølgelig, det er positivt, at regeringen nu har foreslået at øge afgiften. Men vi mener også, den kan øges yderligere.

Niels Buus Kristensen
Næstforperson, Klimarådet

"Det vil dæmpe grænsehandelen betragteligt til det danske klimaregnskabs fordel," skriver Klimarådet i statusrapporten.

Udover fordelen ved at ramme samme niveau som tyskerne fremhæver Klimarådet også, at en 40 øre højere dieselafgift vil være bedre i tråd med 'forureneren betaler'-princippet.

"Afgiften vil bringe lastbilernes afgiftsbetaling tættere på de gener, de påfører samfundet i form af trængsel, ulykker, forurening, støj og belastning af vejinfrastrukturen," lyder det i rapporten.

Forslaget om at øge dieselafgiften yderligere vækker ikke begejstring hos Dansk Industri. Her mener transportpolitisk chef Rune Noack ikke, at der er belæg for den dieselafgift, Klimarådet lægger op til.

"De glemmer at de danske dieselafgifter stiger med prisudviklingen og med de kommende CO2-kvoter, og med krav om øget iblandning af biodiesel," siger han.

Altinget logoTransport
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget transport kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Transport

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024