Opsamling på temadebat: Hvordan bør fremtiden for idræt og bevægelse i folkeskolen se ud?

Er afskaffelsen af lovkravet om 45 minutters bevægelse et svigt af børn og unges sundhed, eller er det snarere et tiltrængt opgør med de mange regler, folkeskolerne er underlagt? Læs eller genlæs pointerne fra Altingets temadebat.

Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Lærke Møller Hansen

Idræt skal ikke længere være et prøvefag i folkeskolen, kravet om 45 minutters daglig bevægelse ophører og antallet af idrætstimer reduceres.

Det er et udpluk af de kommende forandringer, danske folkeskoleelever vil møde, efter regeringen sammen med Liberal Alliance, Konservative, Radikale og Dansk Folkeparti er blevet enige om et nyt skoleforlig den 19. marts.

En aftale, der tilfører 740 millioner kroner årligt til folkeskolen, men som samtidig skærer ned på idrætstimer og lovkrav om 45 minutters daglig bevægelse i løbet af en skoledag.

Op til udformningen af skolereformen har der været debat om, hvordan fremtiden for idræt og bevægelse i den danske folkeskole skal se ud.

Netop dette har en række aktører sat spot på i Altingets debatspalter den seneste tid.

Det har vi gjort ved at stille spørgsmålet: Er det fortsat vigtigt at have fokus på idræt og bevægelse i folkeskolen, og hvis ja, hvordan sikrer vi det i fremtiden?

Madeleine Steenberg Williams

Madeleine Williams, forkvinde, Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

"Vi skal finde en måde, hvorpå vi kan forbedre vilkårene for lærerne og trykke på bremsen og sætte hastigheden ned i et skolesystem, som for længst er forældet."

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024