Opsamling på temadebat: Sådan vil aktørerne skabe sammenhængende rejser
Altingets temadebat om fleksible rejser er ovre. Her er et overblik over deltagernes debatindlæg.
Rasmus Straka Skjødt
DebatredaktørStigende pendlertal har skabt behov for at øge transportmulighederne.
Men eftersom at udbygninger koster – også på klimakontoen – vil aktører benytte den nuværende kapacitet bedst muligt og udnytte de tomme sæder i biler, busser eller toge – og helst i sammenhæng med cykelture.
Det stiller krav til et sammenhængende, bæredygtigt transportsystem, hvor hovednettet ikke alene består af veje, jernbaner og broer, men også af cykelstier, stationer og knudepunkter, som kobler samkørsel, mikromobilitet og cykelture sammen.
Altinget gav ordet til politikere og interessenter, som i en temadebat kom med bud på, hvordan de ville gøre rejsen lettere og mere fleksibel for pendlerne.
Her får du et overblik over aktørernes debatindlæg og deres hovedbudskaber:
Løbehjul, samkørsel og bycykler skal integreres i den offentlige transport, mente Concitos seniorkonsulent, Susanne Krawack. "Det ville være smart, hvis togbilletten kunne bruges fra dør til dør uanset transportmiddel. Så kan man som passager selv vælge, om man vil gøre brug af samkørsel, delecykel, delebil eller løbehjul".
Læs indlægget her
De største buslinjer og tognet skal styrkes, mente Movias bestyrelsesformand og næstformand, Kirsten Jensen (S) og Per Hovmand. "Hvis den kollektive transport skal være mere konkurrencedygtig, skal den gøres attraktiv for endnu flere. Derfor skal de største buslinjer og tognettet, som transporterer hovedparten af kunderne, styrkes med kortere rejsetid, bedre kvalitet og sundere økonomi".
Læs indlægget her