Opsamling på temadebat: Stor uenighed blandt aktører om statens rolle i den kollektive trafiks energikrise
Temadebatten om, hvordan den kollektive transport skal klare sig gennem energikrisen er ovre. Her er et overblik over, hvilke aktører der deltog, og hvad de mente.
Freja Søgaard
JournalistEnergipriserne har været et af de helt store debatemner alle vegne den seneste tid, og transportsektoren er på ingen måde gået fri.
De stigende energipriser koster trafikselskaberne dyrt, og samtidig er passagertallene faldet drastisk.
Og netop dét satte Altinget Transport fokus på i en temadebat, hvor det store spørgsmål var: Hvordan skal den kollektive transport klare sig gennem energikrisen?
Kan og må de klare sig uden højere tilskud? Hvad er konsekvenserne på længere sigt, hvis man sparer på ruter i den aktuelle situation?
Her er et overblik over, hvem der mente hvad i temadebatten, der nu har nået til vejs ende.
Kristian Pihl Lorentzen, Venstre
De regionale trafikselskaber er under massivt pres med de stigende energipriser, og konsekvensen kan blive lukkede busruter, mente Kristian Pihl Lorentzen, der på daværende tidspunkt var transportordfører for Venstre og gjorde opmærksom på, at problematikken ikke kun handler om ”busser på hjul”.
”Det handler om selve sammenhængskraften og balancen i vores land,” skrev han og opfordrede derfor til nytænkning i form af små busser udenfor myldretiden og flere flexture:
”De store tomme og energislugende bussers tid er forbi – ikke mindst på landet, hvor der er brug for langt mere fleksible og grønne løsninger til dækning af det kollektive transportbehov”.
Læs indlægget her