Regeringen er splittet inden forhandlinger om et stykke af Sjælland, der har været reserveret til motorvej i 50 år
Skal idéen om en motorvej mellem Køge og Helsingør endegyldigt skrottes, så man kan bygge på arealet, eller skal staten holde fast i sin arealreservation? Regeringen er tilsyneladende uenig med sig selv før forhandlinger med Folketinget indledes onsdag.
Daniel Bue Lauritzen
RedaktørI 50 år har en cirka 60 kilometer lang arealreservation slået en kile ned mellem Roskilde, Frederikssund og Hillerød i vest og Køge og Storkøbenhavn i øst.
Men nu kan det snart være slut.
Onsdag indleder Folketingets partier forhandlinger om fremtiden for den såkaldte transportkorridor, og her tegner der sig på forhånd et flertal for at ophæve reservationen bestående af en næsten samlet opposition og regeringspartiet Venstre.
Alligevel er det ikke umiddelbart til at blive klog på arealreservationens fremtid.
Det er nemlig ikke kun det københavnske opland, men også SVM-regeringen, der er splittet af transportkorridoren.
Her er Socialdemokratiets udgangspunkt, at reservationen, der i et halvt århundrede har blokeret byudvikling i det store landområde, er nødvendig, mens Venstre gerne ser den afskaffet.
Moderaterne har indtil videre forholdt sig neutralt.
Den 50 år gamle arealreservation strækker sig fra Køge i syd til Helsingør i nord og blev indført som en del af fingerplanen fra 1973.
Formålet var at sikre plads til en eventuel vejforbindelse, men endnu er alle skitser over, hvordan sådan en kan se ud, blevet på skrivebordet.