Formand for trafikudvalg i Region Hovedstaden: Beløbet til en ny cykelstrategi skal firedobles
I løbet af det næste år skal transportministeren udvikle en ny cykelstrategi. Men hvis han vil vende den negative udvikling i antallet af cyklister på vejene, er der brug for en markant større budget, lyder det fra 28 kommuner og Region Hovedstaden.*
Frida Flinch
JournalistMarie Møller Munksgaard
JournalistSkal fremtiden byde på flere cyklister på cykelstierne i Danmark, bliver transportministeren nødt til at grave dybere i pengepungen.
Lige nu er der nemlig 2,6 milliarder kroner tilbage – ud af oprindeligt tre milliarder kroner – til en ny cykelstrategi. Men det er langt fra nok til at få flere danskere ud af bilerne og op på cyklerne.
Sådan lyder det fra Marianne Frederik (EL). Hun er formand for Udvalget for Trafik og Regional Udvikling i Region Hovedstaden og en del af Danmarks største tværkommunale cykelsamarbejde, Supercykelstisamarbejdet.
"De der tre milliarder kunne Region Hovedstaden i samarbejde med kommunerne godt bruge selv. Derfor vil jeg tro, at der mindst skal være ti milliarder til hele landet."
Meldingen fra Marianne Frederik kom i forbindelse med et møde med Danmarks største tværkommunale cykelsamarbejde.
Her mødtes 28 kommuner og Region Hovedstaden, der udgør samarbejdet, for at overrække tre anbefalinger til en nye cykelstrategi til formanden for Folketingets Transportudvalg, Rasmus Prehn (S). Anbefalingerne kommer, efter transportministeren i et debatindlæg i Altinget bød inputs fra kommuner og organisationer velkomne.
Jeg tror bare, at danskerne er ved at være noget trætte af alle de målsætninger.
Rasmus Prehn (S)
Formand for Transportudvalget
En af anbefalingerne til den nye strategi er at øge cykeltrafikken med 20 procent frem mod 2030. I løbet af de seneste år er cyklismen nemlig faldet med næsten 14 procent fra 2014 til 2021, ifølge Transportministeriet.