Se listen: De skal rådgive om nye nationale tests

Afløseren for de nationale tests er i støbeskeen. Undervisningsministeriet har nedsat en ekspertgruppe, der skal komme med anbefalinger.

Danske skoleelever stiftede første gang bekendtskab med adaptive it-baserede test i 2007. I 2021 besluttede et politisk flertal at lægge dem i graven og udvikle en erstatning. 
Danske skoleelever stiftede første gang bekendtskab med adaptive it-baserede test i 2007. I 2021 besluttede et politisk flertal at lægge dem i graven og udvikle en erstatning. Foto: Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix
Signe Løntoft

Erstatningen for de nationale test medfører samlet set flere obligatoriske test for eleverne i folkeskolen end hidtil.

Alligevel vil det nye testsystem mindske presset på børn og unge, sagde flere partier fra folkeskoleforligskredsen, da de præsenterede den aftale, der skal ændre grundskolens testsystem.

Fakta

Folkeskolens Nationale Færdighedstest

Folkeskolens Nationale Færdighedstest skal erstatte de tidligere nationale test og de nuværende Folkeskolens Nationale Overgangstest. Det besluttede partierne bag aftalen om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i 2021.

De nye færdighedstest skal være klar til skoleåret 2026/27.

For Folkeskolens Nationale Færdighedstest gælder blandt andet, at:

  • Testene skal være pædagogisk anvendelige og gennemskuelige for elever, forældre og lærere.
  • Testene bygger på et lineært princip, hvor elever på samme klassetrin får samme opgaver.
  • Testene skal gennemføres i begyndelsen af skoleåret, så de kan bidrage til tilrettelæggelsen af undervisningen resten af skoleåret.
  • Der skal testes i læsning og matematiske færdigheder.
  • Ud over de nye færdighedstest skal der udvikles en række nye frivillige test, som stilles til rådighed for skolerne.

Fremover skal eleverne nemlig kun testes i dansk og matematik. Opbygningen af testene ændres desuden, så alle elever fremover får de samme opgaver i stedet for opgaver, der varierer i sværhedsgrad. 

Nu er Undervisningsministeriet klar med den ekspertgruppe, der skal komme med anbefalinger, og her sidder både forskere og lærere med erfaringer fra specifikke fag – samt en skoleelev.

Blandt navnene ses professor Simon Calmar Andersen, der har lavet forskningsprojekter om de nationale test, samt professor Jeppe Bundsgaard, der offentligt har kritiseret de nationale test for at være upålidelige.

{{toplink}}
Altinget logoUddannelse
Vil du læse artiklen?
Med adgang til Altinget uddannelse kommer du i dybden med Danmarks største politiske redaktion.
Læs mere om priser og abonnementsbetingelser her
Seneste fra Uddannelse

I kommissoriet står der blandt andet, at "det er afgørende, at anbefalingerne
tager højde for de forskellige faglige perspektiver i de relevante fag og discipliner, herunder sikrer, at de overordnede rammer for test i de forskellige fag så vidt muligt er de samme."

Ekspertgruppens anbefalinger er ikke bindende, men vil indgå i ministeriets arbejde.

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024