Radikale vil give erhvervsliv mulighed for at slippe for en høj CO2-afgift
Med nyt klimaudspil vil Radikale undgå en høj dansk CO2-afgift og i stedet lade den følge EU’s kvotepris. Forslaget vil gøre det dyrere at nå klimamålet, advarer vismand og tænketank.
![](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=2560,f=jpeg/https://legacy.altinget.dk/images/article/249524/87709.jpg)
![Morten Øyen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4626-morten-oeyen-2-48.jpg)
Morten Øyen
Redaktør![Daniel Bue Lauritzen](https://www.altinget.dk/cdn-cgi/image/q=80,fit=crop,w=64/https://legacy.altinget.dk/images/Writers/4940-daniel-bue-lauritzen-2-48.jpg)
Daniel Bue Lauritzen
RedaktørForureneren skal betale, men ikke så meget som det anbefales af eksperterne i De Økonomiske Råd og Klimarådet.
Det mener Radikale, der med et nyt klimaudspil vil give et tilbud til erhvervslivet: Kom i gang med hurtig klimahandling og slip for eksperternes anbefaling om en høj CO2-afgift.
Det er helt forståeligt, at De Radikale er bekymrede for erhvervslivets konkurrenceevne, men det grundlæggende problem er, at sætter man erhvervenes afgifter for lavt, så skal man finde CO2-reduktioner på samfundsøkonomisk endnu dyrere måder.
Otto Brøns-Petersen
Analysechef, Cepos
”Vi skal i gang nu. Og det her er et niveau, der er realistisk at komme i gang med nu,” sagde politisk leder Sofie Carsten Nielsen (R) ved et pressemøde tirsdag.
Med udspillet tager Radikale så småt hul på de kommende forhandlinger om en ensartet CO2-afgift, der forventes at starte umiddelbart efter en ekspertgruppe har afleveret sine anbefalinger til december.
Konkret ønsker Sofie Carstens folketingsgruppe allerede fra nytår at hæve CO2-afgiften til det samme som EU’s kvotepris, der lige nu er cirka 450 kroner per ton CO2, men Radikale antager vil være på 800 kroner i 2030.
En høj CO2-pris gør det dyrt at forurene og får dermed flere til at sadle om i grøn retning, og det er netop hvad både De Økonomiske Råd og Klimarådet mener, der skal til.
De Økonomiske Råd har beregnet, at en CO2-afgift på 1200 kroner vil sikre den billigste måde at nå klimamålet om at reducere drivhusgasserne med 70 procent i 2030. Klimarådet har anbefalet en afgift på 1500 kroner, en anbefaling Radikale tidligere har lænet sig op ad.
Men Radikale mener i dag, at det er vigtigt at lytte til erhvervslivets bekymringer, og ikke skubbe deres produktion ud af landet med kontante klimakrav.
”Hvis vi i Danmark sagde, at vi købte vores cement og glas i udlandet, så ville det formentlig samfundsøkonomisk være det billigste, at vi bare lukkede de fabrikker, der lavede det. Men det går vi ikke ind for,” siger Radikales politiske ordfører Andreas Steenberg.