Debat

Danmarks Lærerforening: Fonde understøtter en nødvendig grøn udvikling af skolen

Ligesom klimaforandringerne kræver en grøn omstilling af samfundet, kalder forandringerne også på nye tilgange i skolen. Her kan fonde bidrage til en udvikling, der ikke kan vente, skriver Niels Jørgen Jensen.

I Danmarks Lærerforening er vi&nbsp;begejstrede for, at&nbsp;Villum Fonden, Nordea-fonden, Grundfos Fonden og Novo Nordisk Fonden har investeret 16 millioner kroner i UBU-partnerskabet, skriver&nbsp;Niels Jørgen Jensen.<br>
I Danmarks Lærerforening er vi begejstrede for, at Villum Fonden, Nordea-fonden, Grundfos Fonden og Novo Nordisk Fonden har investeret 16 millioner kroner i UBU-partnerskabet, skriver Niels Jørgen Jensen.
Foto: Signe Goldmann/Ritzau Scanpix
Niels Jørgen Jensen
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Klimaforandringer, grøn omstilling af samfundet og bæredygtighed er allerede en del af undervisningen i folkeskolen, men skal fylde endnu mere. 

Det er uundgåeligt, for verden kalder og banker på vores dør, og eleverne i folkeskolen kalder på svar. For når vi igen og igen ser billeder af druknede biler på Lyngbymotorvejen og oplever vinde af orkanstyrke hele året rundt, der fører til oversvømmede kældre og huse, så er klimaforandringerne kommet helt tæt på alles liv.

Dagsordenen stiller krav til skolen. Ud over at sørge for, at eleverne får styr på fakta og viden om årsagerne til de menneskeskabte klimaforandringer, er det også nødvendigt at få udviklet undervisning og undervisningsmaterialer, der kan pege på løsninger.

Det er nødvendigt med undervisning, der giver eleverne håb og giver dem troen på, at de kan være med til skabe forandringer både i dag, men også som aktive deltagere i et demokratisk samfund, når de bliver lidt ældre. Som udtryk for folkeskolens demokratiske dannelsesopgave.

Skolen skal rustes til den grønne omstilling

Ligesom klimaforandringerne kræver en grøn omstilling af samfundet, kalder forandringerne også på nye tilgange i skolen.

Der er mangel på undervisningsmateriale, der både giver viden om klimaforandringer og bæredygtig brug af klodens naturlige ressourcer – og samtidig peger på løsninger og håb.

Fondene er med til at skubbe til en udvikling, der ikke kan vente.

Niels Jørgen Jensen
Næstformand, Danmarks Lærerforening

Der er brug for udvikling af undervisningsforløb og kompetencer hos lærerne, der støtter lærerne i tilrettelæggelsen af undervisning med fokus på bæredygtighed. Midler til at kunne undervise med udgangspunkt i en krise, der samtidig giver håb, troen på bevægelse og plads til begejstring.

Danmarks Lærerforening har – for at understøtte forandringerne i skolen – spillet en aktiv rolle i UBU-partnerskabet, Partnerskabet Uddannelse for bæredygtig udvikling. 

Partnerskabet kom sidste år på finansloven, men er i overvejende grad støttet af fondsmidler fra Villum Fonden, Nordea-fonden, Grundfos Fonden og Novo Nordisk Fonden. Fondene har investeret 16 millioner kroner i UBU-partnerskabet for at støtte børn og unges uddannelse inden for klima og bæredygtighed.  

Det er vi i Danmarks Lærerforening begejstrede for.

Midlerne er helt nødvendige for økonomisk at skubbe til udviklingen af undervisning i bæredygtighed i en skole, der er trængt, når det gælder finansieringen af den helt almindelige drift af skolegangen. Men det er i denne sammenhæng også fondsmidler, der er givet, så det er muligt, at udviklingen tager udgangspunkt i praktikerne, i denne sammenhæng lærerne, og så at sige lader udviklingen foregå nedefra.

Fonde kan støtte skolens udvikling

I Danmarks Lærerforening er vi meget opmærksomme på, at folkeskolen er demokratisk styret, og at vi har et folketing, der har besluttet en formålsparagraf og formålene for fagene.

I Danmark har vi desuden en lang tradition for, at lærerprofessionen har autonomi og et professionelt råderum til at udfylde de beslutninger, der er blevet foretaget demokratisk. En tradition og et mål, der er blevet bekræftet med det nyste forlig om folkeskolen, der vedtages som lov i efteråret. 

Læs også

I denne sammenhæng er det et ønske fra fondenes side at understøtte lærerne i deres udvikling af undervisning og dermed også en understøttelse af lærernes professionelle råderum. Det er vi i Danmarks Lærerforeningen meget glade for – og også meget opmærksomme på.

Fondene er med til at skubbe til en udvikling, der ikke kan vente.

Det er nu, verden kalder. Det er nu, eleverne kræver svar, og det er også nu, at folkeskolen står over for et omfattende og nyt fagplansarbejde. Et fagplansarbejde, der på ny skal definere mål og indhold for fagene i skolen, og som skal integrere et udviklingsarbejde, der bredt set skal inddrage lærernes perspektiver på baggrund af udvikling af fag og undervisningsforløb. 

Det vil være helt naturligt, at UBU-partnerskabets fokus på udvikling af undervisning inden for klima og bæredygtighed tænkes med, og at fondene på denne måde understøtter lærernes deltagelse i udviklingen af fagene og et nyt indhold fagplanerne i skolen.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Niels Jørgen Jensen

Næstformand, Danmarks Lærerforening, formand, Silkeborg Lærerforening

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024