Debat

Tech-direktør: AI skal være en del af pensum på samtlige videregående uddannelser

Hvis AI-udviklingen fortsat skal accelerere i danske virksomheder, kræver det bred implementering og AI-forståelse på tværs af hele organisationen. Her kommer de videregående uddannelser over en bred kam ind i billedet, skriver Jens Henrik Thomsen.

Danske universiteter og videregående uddannelser bør allerede nu gå i gang med at tilpasse sig den rivende udvikling, vi ser inden for AI, skriver Jens Henrik Thomsen. 
Danske universiteter og videregående uddannelser bør allerede nu gå i gang med at tilpasse sig den rivende udvikling, vi ser inden for AI, skriver Jens Henrik Thomsen. Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

AI er blevet beskrevet som vor tids internetøjeblik og er hurtigt gået fra at være et buzzword til at blive den næste succesfaktor, der ændrer spillereglerne i realtid for både private virksomheder og offentlige organisationer.

Og meget naturligt vokser investeringerne i AI massivt. Det viser en ny global rapport, It's all About Smarter AI, som IDC har udarbejdet sammen med Lenovo blandt it-direktører og beslutningstagere. Alene i 2024 forventes AI-investeringerne ifølge rapporten at vokse med 61 procent sammenlignet med året før.

Spørgsmålet er, om investeringerne ender med at bære frugt de rigtige steder i organisationen?

For det ser desværre ud til, at mange virksomheder endnu ikke er helt klar til at omfavne AI-teknologien. 45 procent i rapporten mener i hvert fald, at deres organisation mangler kompetencer til at udnytte AI-investeringerne fuldt ud.

Alt for ofte begår virksomheder den fejl at centralisere AI-udvikling og -ekspertise i én afdeling.

Jens Henrik Thomsen
Nordisk direktør, Lenovo Solutions & Services Group

Det understreger det store problem med mangel på kompetencer, it-branchen længe har lidt under, og AI-udviklingen har kun gjort situationen mere udfordrende.

IDC-rapporten viser her, at 30 procent har svært eller ekstremt svært ved at rekruttere nye it-medarbejdere, selv når AI-færdigheder ikke er et krav. Og leder man efter kandidater med AI-færdigheder, stiger tallet til 56 procent.

Der er altså akut brug for medarbejdere med den rette ekspertise, hvis AI for alvor skal kunne drive og udvikle virksomheders forretningspotentiale.

Spred viden om AI i hele din organisation

Men kompetencer gør det ikke alene. De skal også fordeles på den rigtige måde. Derfor er det vigtigt at arbejde med AI på tværs af organisationen.

Alt for ofte begår virksomheder den fejl at centralisere AI-udvikling og -ekspertise i én afdeling, hvilket som regel er it-afdelingen.

Men det er en udbredt misforståelse. Et enkelt specialiseret og fokuseret team af AI-eksperter kan måske til en vis grad skabe hurtig udvikling og effektiv værdi. Men sådan en tilgang resulterer dog ofte i, at andre dele af organisationen sakker bagud med udviklingen.

Læs også

For AI er langt fra en "one size fits all"-løsning, og det betyder i sidste ende, at de fordele, der kan opnås ved en omfattende, tværgående AI-indsats, går tabt, hvis ikke hele organisationen er med på AI-toget.

Derfor bør AI-viden spredes udover de forskellige afdelinger, så alle virksomhedens forretningsenheder får gavn af AI-teknologien og de store investeringer.

De videregående uddannelser har et ansvar

Manglen på kompetencer og behovet for at sprede AI-viden i hele organisationen er en udfordring med to simultane løsninger.

It-medarbejderne skal spredes ud på de forskellige afdelinger i organisationen, samtidig med at AI-færdighederne skal udbredes til langt flere faggrupper. For mig er det indlysende, at løsning nummer to på sigt er den mest effektive.

Det sker - for mig at se - bedst gennem uddannelser på den helt brede klinge. Vi ser allerede, hvordan AI spiller en markant rolle i forskningen.

Ved at uddanne bredt i AI er vi med til at sikre, at danske virksomheder hurtigere og langt mere effektivt kan implementere og udnytte AI-teknologi.

Jens Henrik Thomsen
Nordisk direktør, Lenovo Solutions & Services Group

Men universiteter og videregående uddannelser bør allerede nu gå i gang med at tilpasse sig den rivende udvikling, vi ser inden for AI, og uddanne alle studerende i AI inden for deres respektive felter. Det er en central forudsætning for at skabe en bred AI-viden og de nødvendige kompetencer, virksomhederne efterspørger.

Og her handler det ikke kun om, hvordan vi bedst muligt udnytter generative AI-værktøjer som ChatGPT til at styrke de studerendes læring. Vi skal indtænke AI som fagligt aspekt i undervisningen.

Det gælder alt fra at indtænke AI-modellers potentiale til at håndtere faldgruber som styring af data, AI-governance eller modvirke AI-bias. På den måde bliver alle dele af forretningen gearet – helt fra studiestart af.

Og her tænker jeg ikke kun på de klassiske tech- eller ingeniørstudier, men på tværs af handels-, humaniora- og kommunikationsuddannelserne. Ja selv på biologi, hvor AI og edge-teknologi for eksempel kan hjælpe med at bekæmpe invasive plantearter ved at identificere dem, før de når at brede sig for voldsomt.

Med andre ord ved at uddanne bredt i AI er vi med til at sikre, at danske virksomheder hurtigere og langt mere effektivt kan implementere og udnytte AI-teknologi fra drift til forretningsudvikling og dermed indtage en nødvendig AI-førerposition på det globale marked - uanset hvilken branche de opererer i.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion


Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024