Efter ny prognose: Støttepartierne vil have flere elbiler og gøre hybrider dyrere
Regeringens støttepartier hæver ambitionsniveauet for antallet af elbiler, efter at en prognose fra Energistyrelsen har sandsynliggjort, at der kører én million grønne biler på vejene i 2030. Samtidig skal afgiftslempelsen på hybrider droppes, lyder det.
Daniel Bue Lauritzen
RedaktørMorten Øyen
RedaktørDa regeringen og støttepartierne i december sidste år blev enige om en omlægning af bilafgifterne, der skulle sikre en bilpark med 775.000 grønne biler i 2030, fulgte samtidig en fælles forståelse om en ambition om én million grønne biler.
Det tal er regeringens tre støttepartier nu klar til at hæve yderligere, efter at Energistyrelsen i et nyt notat peger på netop en million grønne biler som en realistisk virkelighed i 2030.
”Vi skal se, om ikke vi kan hæve målet yderligere. Vi har en lille smule travlt, og transportsektoren er en af de store syndere, når vi snakker om klimabelastning,” siger Anne Valentina Berthelsen, der er transportordfører i SF.
R sigter efter 1,5 million
Meldingen kommer som reaktion på et nyt notat fra Energistyrelsen, hvor styrelsen skriver, at den har opjusteret sine forventninger til antallet af el- og hybridbiler i 2030 til en million.
I Radikale er man også klar til at skubbe yderligere på omstillingen.
Her peger transportordfører Rasmus Helveg Petersen (R) konkret på 1,5 millioner som et fornuftigt antal elbiler i 2030. Og han vil vel og mærke ikke tælle hybridbiler, der i dag udgør to tredjedele af salget af de grønne biler, med i ligningen.
”Hvis vi skal nå klimamålet, synes jeg, at det vil være passende at sigte efter halvanden million elbiler. Og det skal være rene elbiler,” siger Rasmus Helveg Petersen.
Det vil dog efter alt at dømme kræve markante politiske tiltag, hvis det skal lade sig gøre. I det nye notat fra Energistyrelsen anslås det nemlig, at hybridbilerne stadig udgør 25 procent af nysalget i 2030.
Rasmus Helveg Petersen mener dog alligevel, at den rivende teknologiske udvikling i bilbranchen gør, at det er realistisk at nå til 1,5 million elbiler i 2030.
”Det skal blandt andet ske gennem det teknologispring, der sker. Jeg synes også, at man skal gøre brændstofpriserne højere, som Concito for eksempel har anbefalet. Det vil i sig selv give yderligere en konkurrencefordel til elbilerne,” siger han.
Ingen tal fra venstrefløjen
Præsenteret for det nye radikale måltal erklærer både SF og Enhedslisten sig klar på at arbejde for endnu flere elbiler. Men ingen af de to røde partier vil endnu sætte tal på.
”Det er et interessant og meget ambitiøst tal. Det kan vi sagtens være åbne for i SF. Spørgsmålet er, hvordan vi skal gøre det,” siger Anne Valentina Berthelsen og nævner som eksempel differentieret roadpricing som et tiltag, der kan gøre elbilerne mere attraktive.
Enhedslistens Henning Hyllested har tidligere overfor Altinget krævet, at det såkaldte pit stop, som partierne bag de nye registreringsafgifter blev enige om med decemberaftalen, skal fremrykkes fra 2024 til det kommende efterår.
Det ønske - og Hyllesteds appetit på elbiler - er blot blevet større efter det nye notat fra Energistyrelsen.
”Når der nu begynder at komme nye beregninger, så viser det sig, at den aftale, vi har lavet, måske ikke helt holder. Der er plads til et højere ambitionsniveau,” siger Henning Hyllested.
Hybrider skal være dyrere
De tre partier er desuden enige om, at der på mindst et andet punkt bør justeres på afgiftsaftalen fra december.
Aftalen gjorde nemlig både el- og hybridbiler billigere, og siden da er nysalget af pluginhybrider eksploderet.
Men da hybriderne har en betydeligt ringere klimagevinst end de rene elbiler, vil de tre støttepartier gerne sløjfe den afgiftslempelse, som hybriderne er begunstiget af som følge af decemberaftalen.
"Vi skal se på, om ikke vi kan favorisere elbilerne lidt mere, så salget i fremtiden bliver mere ren el. Når nu vi kan se, at markedet er til det, så tror jeg, at det vil være muligt," sige Anne Valentina Berthelsen.
Hos Radikale Venstre ser Rasmus Helveg Petersen 2025 som et oplagt tidspunkt at fjerne afgiftsrabatten, da EU året efter ikke længere anser pluginhybrider som grønne køretøjer.
Enhedslistens Henning Hyllested mener dog ikke, at der er stor grund til at vente på det.
"Det er evident, at hybrider ikke er grønne. Når EU ligefrem også anerkender det, hvorfor skal vi så vente til 2025. Lad os komme i gang og indlede forhandlingerne nu, så vi kan implementere inden for et par år,” siger han.