Vismænd vil skære adskillige milliarder af bilafgifterne
AFGIFTER: Staten trækker ifølge Det Økonomiske Råd flere milliarder kroner for meget op af bilejernes lomme. Afgifter, der ifølge rådet bør erstattes af højere indkomstskat. Helt skævt, lyder det fra Concito.
Kim Rosenkilde
RedaktørDet at eje en bil påfører ikke i sig selv nogen gener og bør derfor ikke beskattes.
Lars Gårn Hansen
Professor i miljøøkonomi og medlem af De Økonomiske Råd
Statens indtægter fra bilafgifter bør beskæres med et solidt milliardbeløb. Det mener Det Økonomiske Råd.
I følge rådet er skatter og afgifter på biler for høje i forhold til de omkostninger særligt privatbilismen påfører samfundet i form af trængsel, forurening og ulykker.
Derfor foreslår Det Økonomiske Råd i sin nye rapport, at man afskaffer registreringsafgiften, indfører en trængselsregulerende roadpricing og justerer afgifterne på benzin og diesel, så det bedre afspejler bilernes reelle klimabelastning.
Det skriver Det Økonomiske Råd om bilafgifter
"Trængsel er den største eksternalitet forbundet med personbiltransport, mens der ikke er nogen eksternalitet som sådan ved blot at eje en bil."
"Derfor bør en omlægning af bilbeskatningen sigte på at fjerne afgifter på ejerskab og indføre differentierede afgifter på kørsel i de byområder og på de tidspunkter, hvor trængselsproblemerne er størst."
"En sådan omlægning kan sammen med brændstofafgifter, der afspejler effekten på luftforurening og klimabelastning, indebære samfundsøkonomiske gevinster og understøtte en omkostningseffektiv reduktion af disse eksternaliteter."
"Et manglende provenu og eventuelle fordelingshensyn bør som udgangspunkt sikres gennem indkomstskattesystemet eller offentlige besparelser."
Kilde: Rapporten 'Dansk Økonomi, forår 2019' fra Det Økonomiske Råd