V-borgmester: Langt flere ladestandere skal få 60.000 elbiler til København
DEBAT: En bedre ladeinfrastruktur skal få København til at tage sin andel af Venstres ønskede million elbiler på landsplan om 10 år. Opgaven skal løses med bredt samarbejde, skriver Cecilia Lonning-Skovgaard (V).
Københavns Kommune er nødt til at sætte sig med ind ved arbejdsbordet og for alvor skyde opgaven i gang. Og dér vil Venstre i København kæmpe for at få os med ind.
Cecilia Lonning-Skovgaard (V)
Beskæftigelses- og integrationsborgmester, Københavns Kommune
Af Cecilia Lonning-Skovgaard (V)
Beskæftigelses- og integrationsborgmester, Københavns Kommune
Venstre vil sammen med Radikale Venstre og Konservative have en million elbiler på vejene i hele landet om 10 år. En hurtig hovedregning fra min side siger, at det vil betyde 60.000 elbiler i København, da byen står for cirka 6 procent af den danske bilpark.
I dag er der indregistreret 2.167 elbiler i Københavns Kommune. Der er altså et godt stykke op til de 60.000 elbiler. Og hvordan når vi så derop? Christiansborg skal dreje på de store håndtag i form af især ændrede afgifter og mulige tilskud til elbiler, der kan skabe den nødvendige adfærdsændring.
Men vi skal også løfte en opgave på rådhuset ikke mindst i forhold til ladeinfrastrukturen – hermed ment såvel antal som placering af ladestandere rundt omkring i byen.
Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.
Debatindlæg kan sendes til [email protected]
Der er i år blevet sat 41 ladestandere op i Københavns Kommune, og samlet set er der nu 323 ladestandere. Dét tal skal selvsagt langt højere op, for det skal være nemt for borgerne at kunne oplade deres elbil i det offentlige rum.
Opsætningen af ladestandere kan vi som kommune ikke løse alene. Den opgave skal ske i samarbejde med virksomheder, boligselskaber, organisationer og så videre. Men Københavns Kommune er nødt til at sætte sig med ind ved arbejdsbordet og for alvor skyde opgaven i gang. Og dér vil Venstre i København kæmpe for at få os med ind.