Debat

Moderaterne: Skattefordele og loyalitetsordninger kan gøre samkørsel mere attraktivt

Den kollektive mobilitet skal sættes fri, så trafikselskaberne har mulighed for at kunne skræddersy mobilitetsløsninger, der passer til lokale behov. I nogle områder kunne løsningen være samkørsel, når den kollektive transport svigter, skriver Peter Have. 

Trafikselskaberne, som er innovative kommunale og regionale organisationer, har i årevis styrket og professionaliseret den kollektive mobilitet i Danmark, skriver Peter Have.
Trafikselskaberne, som er innovative kommunale og regionale organisationer, har i årevis styrket og professionaliseret den kollektive mobilitet i Danmark, skriver Peter Have.Foto: Nicoline Kjems-Krognos/Ritzau Scanpix
Peter Have
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

I Moderaterne er vi generelt fortaler for at sætte den kollektive mobilitet fri.  

Det er afgørende, at vi har en velfungerende og hensigtsmæssig organisering af den kollektive mobilitetssektor, så den sikrer sammenhæng mellem lokale mobilitetsbehov og de beslutninger, der træffes. 

Over de seneste år har vi oplevet en problematisk udvikling i den kollektive mobilitet.  

Busruter lukkes i forskellige mindre lokalsamfund, hvilket skaber skæve mobilitetsmuligheder, der både bliver for dyre og for få.  

Læs også

Denne ubalance skal vi ikke acceptere i et lille land som Danmark. Det skal kunne give mening at bo både i byerne og på landet! 

Beslutninger om infrastruktur og kollektiv mobilitet er centrale for udviklingen af landdistrikterne, og vi skal derfor have grundlæggende forudsætninger for mobilitet i hele landet for øje.  

Udover at fokusere på en brugervenlig offentlig mobilitet må vi også kigge på alternative løsninger for at smidiggøre mobiliteten. 

En mulig løsning er at frisætte den kollektive mobilitet.  

Trafikselskaberne, som er innovative kommunale og regionale organisationer, har i årevis styrket og professionaliseret den kollektive mobilitet i Danmark.  

Nu er det tid til at give dem endnu mere frihed til at skræddersy mobilitetsløsninger, der passer til lokale behov.  

For eksempel kunne det i nogle områder være hensigtsmæssigt med busser, der kører to til fire gange om dagen.

I andre områder, hvor busdriften er ineffektiv, kunne der etableres delebilsordninger med fokus på samkørsel. 

Kan tilpasse lokale behov 

Samkørsel kan virkelig gøre en forskel i vores skønne landområder. 

Det kan sikre, at folk kan komme til arbejde, uddannelse eller lægebesøg – selv når den kollektive transport svigter.

Temadebat

Kan samkørsel løse problemerne i den kollektive transport?

Regeringens ekspertudvalg for kollektiv mobilitet er kommet med et katalog med løsningsforslag til udfordringerne på den kollektive transport. 

To ud af syv forslag omhandler samkørsel. Men er det en af løsningerne, som regeringen skal kigge nærmere på for at styrke den kollektive transport? 

Det tapper en række relevante aktører ind i i denne temadebat på Altinget Transport.

Læs mere om debatten og se panelet af aktører her.

Om temadebatter:

I Altingets temadebatter deltager en række aktører, som skriver debatindlæg om aktuelle emner.

Alle indlæg er alene udtryk for skribenternes holdning, og indlæg i Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Ønsker man at deltage i debatten, kan der skrives til  Frida Flinch på [email protected].

Dette skaber en fleksibel mobilitetsløsning, der tilpasser sig lokale behov. Ved at involvere lokalsamfundet kan vi også sikre, at transporten opfylder borgernes specifikke krav og dermed giver en fantastisk brugeroplevelse. 

Forestil dig dette: I gennemsnit sidder der kun 1,1 person i hver bil. Det betyder, at en parkeringsplads designet til 100 biler kun rummer 100 mennesker.  

Tænk, hvis flere valgte at samkøre; hvor mange fyldte pladser ville åbne sig?  

De samme 100 biler kunne transportere langt flere mennesker. Dette ville ikke kun reducere behovet for parkeringspladser, men også mindske antallet af biler på vejene.  

Man sænker helt skulderne ved tanken. 

Samkørsel skaber socialt samvær 

Unge mennesker, der er under uddannelse, vil kunne drage stor fordel af samkørsel. Mange unge studerende bor i landdistrikterne, men har brug for at komme til uddannelsesinstitutioner i byerne.  

Hvis 17-årige får mulighed for at køre uden en forælder i bilen, vil det gøre en væsentlig forskel for deres mobilitet, især i landdistrikter, hvor den offentlige transport ofte er begrænset.  

Læs også

Samkørsel tilbyder dem en økonomisk overkommelig transportmulighed, samtidig med at det skaber socialt samvær og netværk blandt studerende.  

Ved at dele køreture kan de reducere deres transportomkostninger og gøre det lettere at deltage i sociale aktiviteter og studiemiljøet, hvilket styrker deres livskvalitet og mulighed for et aktivt studieliv. 

I stedet for at hælde flere penge i ineffektive busruter kan samkørsel reducere de samlede transportomkostninger for både det offentlige og for borgerne.  

Passagerer kan dele udgifterne til brændstof, hvilket gør pendlingen billigere for alle involverede. 

Bonuspoint og loyalitetsprogrammer 

For at gøre samkørsel mere attraktiv kunne vi indføre økonomiske incitamenter, såsom skattefordele og fradrag for samkørselsdeltagere samt rabatter på parkering og motorvejsafgifter.  

Hertil kan samkørsel skabe positive ringe i vandet. 

Ved at reducere antallet af biler på vejene mindsker samkørsel CO2-udledningen.  

Mindre trafik fører også til forbedret luftkvalitet, både i byerne og på landet.

Herudover maksimerer samkørsel bilens potentiale ved at få flere til at dele køreturen, hvilket mindsker behovet for flere biler og reducerer presset på vores infrastruktur. 

Et system eller en app, hvor samkørselsbrugere optjener point baseret på aktivitet og bidrag til CO2-reduktion, kan også gøre samkørsel til en sjov og engagerende aktivitet. 

Peter Have (M)
Transportordfører
 

Vi kan yderligere motivere folk til at deltage i samkørsel ved at overveje at indføre belønningssystemer. 

Bonuspoint eller loyalitetsprogrammer kan give incitamenter, der kan indløses til rabatter på brændstof eller lokale tjenester.  

Et system eller en app, hvor samkørselsbrugere optjener point baseret på aktivitet og bidrag til CO2-reduktion, kan også gøre samkørsel til en sjov og engagerende aktivitet.  

I stedet for at fastholde os i gammeldags tankegange om busruter kan vi med moderne teknologi og fleksible løsninger skabe en smartere, mere bæredygtig fremtid for vores kollektive mobilitet. 

Vi vil naturligvis være lydhøre over for alle interessenter, kommuner og lokalsamfund, der har idéer til, hvordan vi sammen kan skabe et samkørselsvenligt- og et mere mobilitetsfrit samfund.  

Ved at inddrage borgerne i processen og lytte til deres behov kan vi forhåbentligt sikre, at vores tiltag bliver relevante og effektive for vores fælles mobilitet.  

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Peter Have

MF (M)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024