Kronik

Uddannelsesleder: Eux er netop den uddannelse, ministeren tror, vi mangler

Eux er den skjulte perle i ungdomsuddannelserne, der kan forene faglighed og virkelighed for de elever, der ikke vil sidde en hel dag på skolebænken. Det håber jeg ministeren husker, når ungdomsuddannelserne skal reformeres, skriver Jon Gade Jeppesen.

Som uddannelsesleder har jeg observeret, hvordan den unikke kombination af praksis og teori giver mening for en stor gruppe elever, skriver Jon Gade Jeppesen.
Som uddannelsesleder har jeg observeret, hvordan den unikke kombination af praksis og teori giver mening for en stor gruppe elever, skriver Jon Gade Jeppesen.Foto: Arthur Cammelbeeck/Ritzau Scanpix
Dette indlæg er alene udtryk for skribentens egen holdning. Alle indlæg hos Altinget skal overholde de presseetiske regler.

Det danske ungdomsuddannelseslandskab er under forandring, og de løbende meldinger fra børne- og undervisningsministeren skaber ikke helt klare billeder af, hvor vi er på vej hen.

Én dag skal reformen sikre flere elever til erhvervsuddannelserne. Den næste er det vigtigst at redde landets udkantsgymnasier.

Oplevelsen er lidt som en Wagner-opera: Et storladent værk med en meget langtrukken optakt til klimaks – og en stadig mere dunkel grundstemning og tvivl om muligheden for en lykkelig slutning.

Ministeren siger, at det skal gøre ondt på nogen, for at det kan blive godt. Det tager vi gerne med.

Mange ville få en sjovere skolegang med bedre resultater, end de har på stx.

Jon Gade Jeppesen
Uddannelsesleder, Sosu Fyn

Ude på skolerne ved vi godt, at denne reform er større end os. Men for de unges skyld er det virkelig vigtigt, at vi denne gang får et uddannelsestilbud på hylden, som er et reelt og attraktivt alternativ til det gymnasium, vi kender.

Eux har det, der efterspørges

Jeg hører tit mig selv sige til alt fra kolleger og uddannelsesvejledere til private bekendte og deres børn, at eux er den bedst bevarede hemmelighed i det danske uddannelseslandskab – to uddannelser i én.

Som uddannelsesleder for Eux Velfærd har jeg observeret, hvordan den unikke kombination af praksis og teori giver mening for en stor gruppe elever, som har brug for at koble det gymnasiale på noget konkret og praktisk for at finde mening i det – og dermed også opleve motivation og trivsel.

Det lyder som en gammel traver, men det er det ikke. I hvert fald ikke i den praktiske uddannelsesverden, hvor snæver enkeltfaglighed og tankpasserpædagogik stadig har en dominerende position.

Eux skaber rammer for at bruge fagene som dynamiske teoretiske elementer frem for kanon-baserede statiske enheder. Som når vores elever på den pædagogiske assistentuddannelse på Eux Velfærd lærer at begribe børnelitteraturens teoretiske univers gennem praktiske erfaringer med rigtige børns oplevelser, følelser og udviklingstrin.

Læs også

Eller når litterære temaer om omsorg, menneskeligt forfald, eksistentiel tvivl og død kobles til den praktiske faglige virkelighed for vores kommende social- og sundhedsassistenter.

Det er danskfaglighed – men det er også dannelse og uddannelse på et helt andet taksonomisk niveau end det, der ligger i det gymnasiale fagbilag for danskfaget.

Noget tilsvarende gør sig gældende for elevernes tilegnelse af matematik, idehistorie, idræt og de andre gymnasiale fag i Eux Velfærd.

Opgør med vanetænkning

Når vi lykkes med at invitere eleverne ind i de gymnasiale fag gennem samspillet med erhvervsfagene og den praktiske virkelighed, som eleverne møder i deres oplæringsperioder, og når vi formår at skabe et reelt samspil mellem den praktiske og den akademiske virkelighed – så lykkes vi med at skabe mening for eleverne, som udvikler et meget højt niveau af refleksion, selvstændighed og dannelse.

Tesfaye og kompagni: Se nu på os! Ikke for vores skyld, men for elevernes.

Jon Gade Jeppesen
Uddannelsesleder, Sosu Fyn

Det er ikke en let øvelse. Vi er selv opdraget og trænet i et uddannelsessystem, hvor man var enten-eller. Både-og kræver opgør med vanetænkning, nye tværfaglige samarbejdskonstellationer og fysiske rammer, som rækker langt ud over det traditionelle klasselokale.

Som underviser skal man lægge sin traditionsbundne, faglige kanon til side og holde skarpt fokus på det praktiske element, samspillet med erhvervsretningen og meningsskabelsen hos eleverne. Og det er ikke noget, akademia har lært os. Men det er noget, vi kan og skal øve os i, når vi skal skabe et reelt og attraktivt alternativ til det almene gymnasium.

Det handler kun marginalt om, hvorvidt eleverne skal have dansk på C- eller A-niveau. Det handler først og fremmest om metode. Og det bør ikke handle ikke om et adgangs-karakterkrav på 7, 5 eller 2, men om, hvilke læringsmetoder, eleverne trives med.

Hvorfor går de unge uden om eux?

Hvis eux kan alt dét, hvorfor strømmer de unge så ikke allerede den vej? Mange ville få en sjovere skolegang med bedre resultater, end de har på stx.

Mange peger på det senmoderne samfund og de mange valgmuligheder, som paralyserer de unge og resulterer i, at de som blinde får løber samme vej – mod det almene gymnasium, hvor valget kan udskydes til en anden dag.

Som leder for Eux Velfærd på Social- og Sundhedsskolen Fyn ved jeg, at mange af de unge, der vælger eux hos os, også er i tvivl og har været bange for at vælge forkert – men nu er de her.

Læs også

Sandsynligvis er der mange flere derude, som har tvivlet på, at gymnasiet var det rette for dem, men alligevel har valgt det. Fordi man ved, hvad det er.

Ministeren peger på, at erhvervsskolerne er for dårlige til at skabe et attraktivt miljø for de unge. Der er ikke fredagsbarer og fester nok, og man går alene rundt blandt en masse voksne.

Sådan ser verden altså bare ikke ud på vores eux, hvor alle eleverne kommer friske fra grund- eller efterskolen helt på linje med andre ungdomsuddannelser.

Måske årsagen i højere grad er, at eux er en forholdsvis ny konstruktion, og at det ikke er anerkendt, hvor stor en opgave det er at skabe den form for undervisning, der for alvor giver eux luft under vingerne.

Det kræver rammer, ressourcer og kompetenceudvikling at bringe gymnasiale fag, erhvervsfag og praksisvirkelighed sammen på en meningsfuld måde, hvor undervisningen løftes ud af de vante og traditionelle rammer for gymnasial undervisning. Paradigmeskifte er et stort ord, men måske ikke helt forkert i denne sammenhæng.

Husk eux

På Social- og Sundhedsskolen Fyn har vi siden 2017 udbudt Eux Velfærd, og vi er vildt stolte af de elever, vi sender ud i verden med en hue på.

Det er nogle virkelig dygtige, reflekterende og stærke unge mennesker, vi sender videre. De er stærke praktikere med et ekstra refleksionsniveau, og mindst lige så stærke studerende, klar til lange videregående uddannelser.

En ungdomsuddannelse er så meget mere end en hue og et statussymbol. 

Jon Gade Jeppesen
Uddannelsesleder, Sosu Fyn

Man kan forestille sig kvaliteten af den læge, der – sideløbende med sin studentereksamen – tog en uddannelse som social- og sundhedsassistent. Dén læge har et unikt, indgående indblik i sundhedssystemets funktioner og med garanti et andet blik på patienterne, end de fleste andre læger har.

Men vi er også opmærksomme på vores mangler – ikke mindst vores manglende evne til at tiltrække de unge til vores uddannelser. Vi er ikke gode nok til at fortælle, hvad vi kan, hverken til eleverne eller de politiske beslutningstagere, der i løbet af efteråret skal lande en retning for fremtidens ungdomsuddannelser.

Så Tesfaye (S) og kompagni: Se nu på os. Ikke for vores skyld, men for elevernes.

Vælg at gå med en ambitiøs revitalisering af eux – eller noget der ligner – hvor der er fokus på en reel kombination af fag og virkelighed som løftestang til at skabe motivation og læring for den store gruppe af elever, der ikke orker at sidde på en stol hele dagen. Som har brug for en skoledag, hvor de er kropsligt i gang og træner praktiske færdigheder. Som lærer bedst ved at koble fagene til virkeligheden.

En ungdomsuddannelse er så meget mere end en hue og et statussymbol.

De unge skal klædes på til en verden i vild og hastig forandring, og vi har med eux nogle solide erfaringer med at skabe læring og motiverende undervisning for de unge, vi peger på som fejlplaceret på gymnasiet. Husk eux.

Læs også

Politik har aldrig været vigtigere

Få GRATIS nyheder fra Danmarks største politiske redaktion

Omtalte personer

Mattias Tesfaye

Børne- og undervisningsminister, MF (S)
murersvend (Skanska og Århus Tekniske Skole 2001)

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024