Applaus-direktør: Tidlig indsats er nøglen til at sikre lige adgang til kulturelle fællesskaber

En tidlig indsats er afgørende for at sikre, at børn og unge får adgang til kulturelleoplevelser, der kan bane vejen for kulturelle fællesskaber senere i livet, viser en ny analyse fra Applaus. 

48 procent af de mest aktive forbrugere af kultur også regelmæssigt tog i eksempelvis teatret, biografen eller besøgte museer med familien i barndommen.  
48 procent af de mest aktive forbrugere af kultur også regelmæssigt tog i eksempelvis teatret, biografen eller besøgte museer med familien i barndommen.  Foto: Thomas Lekfeldt/Thomaslekfeldt/Ritzau Scanpix
Magnus Skov Illum

Skal vi sikre, at flere danskere bliver en del af kulturelle fællesskaber, bør der investeres langt mere politisk kapital i at nå ud til børn og unge.

Det mener Lene Struck-Madsen, direktør i Applaus. En ny analyse peger nemlig netop på, at børn, der møder kunst og kultur tidligt, også er langt mere tilbøjelige til at blive kulturforbrugere senere i livet. 

"Resultaterne viser, at det er vigtigt at introducere kunst og kultur tidligt i børns liv, fordi det øger sandsynligheden for, at de også vil benytte sig af kulturtilbud som voksne,” siger Lene Struck-Madsen.  

Det er vigtig viden, fordi vi har et offentligt støttet kulturliv, som baserer sig på, at kunst og kultur er en vigtig byggesten for dannelsen og samfundet, fastslår hun.  

“Hvis der er grupper, som ikke bruger kulturlivet, fordi de reelt aldrig er blevet introduceret til kulturelle fællesskaber, går de glip af de muligheder, vi ønsker at gøre tilgængelige for alle.” 

Får flere børn og unge mulighed for at opleve kunst og kultur tidligt i livet, er der altså med andre ord også langt bedre muligheder for reelt at sikre åben adgang til kulturelle fællesskaber for alle danskere, lyder det.  

"Det giver dig muligheden for at åbne din verden og forstå, hvad kunst og kultur kan bidrage med," siger Lene Struck-Madsen. 

Analysen - det såkaldte Kulturbarometer - er lavet af Applaus. Her fremgår det konkret, at 48 procent af de mest aktive forbrugere af kultur også regelmæssigt tog i eksempelvis teatret, biografen eller besøgte museer med familien i barndommen.  

Det samme gælder for 23 procent af de adspurgte, som ikke regelmæssigt benytter sig af kulturtilbud.  

Altinget logo
København | Stockholm | Oslo | Bruxelles
Politik har aldrig været vigtigere
AdresseNy Kongensgade 101472 København KTlf. 33 34 35 40[email protected]CVR nr.: 29624453ISSN: 2597-0127
Ansv. chefredaktørJakob NielsenDirektørAnne Marie KindbergCFOAnders JørningKommerciel direktørMichael ThomsenFormand og udgiverRasmus Nielsen
Copyright © Altinget, 2024